Mit lærerhjerte er hjemløst de kommende måneder, hvor jeg ikke har nogen engelskhold

Hvad er en engelsklærer uden sine elever? En hyldest til dem, det hele handler om

Jeg har fået nyt arbejde. Og for første gang i mit 15-årige lærerliv skal jeg ikke have nogen engelskhold. Selvom det kun drejer sig om få måneder, så føles det alligevel forkert. Hjemløst. For hvad er en engelsklærer uden sine elever?

Publiceret Senest opdateret

Tilbage til Udkantsdanmark

Fra d. 1. marts 2024 er jeg igen lærer i min hjemkommune: Slagelse Kommune. Livet, I ved. Og selvom jeg havde svoret, at jeg aldrig ville vende tilbage til Udkantsdanmark, så er jeg her nu. Med etplansvilla, fast parforhold, børn og to katte (og en hamster på deltid). 

De sidstnævnte ting har jeg nu haft noget tid, bevares. Men nu følger jobbet og den kortere transporttid altså med. Halleluja!

Den amputerede engelsklærer

Det var egentlig først, da min nye skoleleder - nærmest undskyldende - skrev i en mail vedr. min fagfordeling, at jeg ikke ville få mit eget engelskhold før efter sommerferien, at alvoren gik op for mig. Ja, jeg underviser jo også i dansk og kulturfag, men engelsk er jo altså mit hjerteblod.

Folkeskolens engelskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Maria Roneklindt er Folkeskolens engelskrådgiver. Hendes opgaver er at dele refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: roneklindt@gmail.com

Jeg er selvfølgelig stadig engelsklærer - i teorien. Men i praksis er jeg amputeret, for jeg mangler dem, det hele handler om: Eleverne. 

De søde, famlende, finurlige, helt vidunderlige unge mennesker, som jeg plejer at omgive mig med i min engelskundervisning. Dem, der drillende sætter et irrelevant meme ind på vores fælles padlet om John Lennon. Dem, der påstår, at grammatik er kedeligt, men alligevel rives med, fordi det faktisk er ok sejt at vide, hvornår -f/-fe bliver til -ves i flertal. 

Og dem, der taler flydende engelsk med accent og det hele (”og som derfor ikke kan lære mere”), men som trods alt ikke kender til legenden om William Wallace og Skotlands uafhængighed.

Uden eleverne var vi ikke

I kender dem. Også selvom I ikke underviser i engelsk. For eleverne er der jo trods alt i alle fag. Og det er dem, der er hele grunden til, at vi er blevet lærere. Uden dem var vi ikke. 

Nok besværliggør de vores arbejde meget af tiden med alle deres behov og deres famlen og deres krav og deres spørgsmål og deres hiven og flåen eller mangel på samme. Men lad os lige være ærlige. Vi elsker dem jo!

Savnet vil de kommende måneder være stort. Men jeg trøster mig med, at jeg stadig kan dele ud af mine idéer og tanker om engelskfaget her hos jer. På den måde tror jeg lige, at jeg klarer den. 

Jeg kan jo starte med at minde jer om min absolut mest læste idé til en aktivitet i engelsk: Samarbejd på engelsk og løs mysteriet