Læs mere fra Folkeskolens engelskrådgiver:

Funktionel grammatik: Charades og gradbøjninger
Det funktionelle sprogsyn er kommet for at blive. Det betyder, at vi er færdige med remser, udenadslære og indsætningsopgaver med fokus på én grammatisk regel ad gangen. Men hvordan lærer vi så de kære elever at tale og skrive korrekt engelsk? Få to idéer til øvelser her.
Det funktionelle sprogsyn har fokus på, hvordan man skaber betydning. Sprog er til at kommunikere med, og derfor gør det ikke noget, at vi fejler i de grammatiske regler. Omvendt kan korrekt brug af grammatikken være med til at gøre kommunikationen tydelig, tænk bare på apostrofferne. Der er forskel på the boy’s toys og the boys’ toys. Eller den klassiske med kommaerne: My three favorite things are eating my family and not using commas.
I min verden er vi altså nødt til at have bare en smule fokus på de grammatiske regler for at give eleverne en forståelse for, hvordan korrekt grammatik er med til at skabe betydning. Men det skal gøres på en kommunikativ måde, så eleverne oplever, at det giver mening, og at de lærer det for at lykkes med kommunikationen.
Men aktiviteter, der træner grammatik på denne måde, hænger ikke ligefrem på træerne, og jeg oplever, at sproglærere er delt i to hold: Dem, der stadig træner grammatik på den traditionelle måde (fx med øvelser på Grammatip.com) og så dem, der ikke rigtig træner det overhovedet. Og så er der selvfølgelig alle os midt imellem, som ikke helt kan finde ud af, hvor vi er.
Jeg deler her to aktiviteter til træning af grammatiske fokusområder, som du kan bruge i din undervisning. Særligt den ene (gradbøjning af tillægsord) har et tydeligt kommunikativt formål. Den anden (charades) er mest bare sjov og hyggelig, men har dog fokus på nonverbal kommunikation.
Leg ’charades’ med navneord i flertal (ca. 4.-7. klasse)
- Eleverne deles i små hold og spiller mod hinanden to og to eller tre og tre.
- De skiftes til at trække et kort med en sætning, som de skal mime (no talking allowed!) Se mine kort her.
- Hvis sætningen gættes, får holdet point. Siges navneordet desuden korrekt i flertal, får man et ekstra point.
- Til sidst samles der fælles op i klassen, hvor navneordene, fra legen, skrives op på tavlen i både ental og flertal. Er der nogle særlige regler, de bed mærke i undervejs?
Gæt opfindelser (eller andet) med gradbøjning af tillægsord (ca. 6.-9. klasse)
- Eleverne finder enten individuelt eller i par en opfindelse, som de vil beskrive (det kunne være en mikroovn). Hjælp gerne eleverne i gang ved selv at give nogle eksempler.
- De skal skrive fem sætninger (clues) om deres opfindelse ved at bruge tillægsord i komparativ (2. grad) og superlativ (3. grad) (e.g. This kitchen appliance is smaller than its traditional ’big brother’. Modern types are more convenient than older versions. It is the quickest way to heat food)
- Klassekammeraterne skal nu gætte opfindelserne ved hjælp af beskrivelserne.
- Til sidst samles op i klassen med de tillægsord, der blev brugt i beskrivelserne. Hvornår bruger vi more/most, og hvornår bruger vi -er/-est?
Rigtig god fornøjelse!