Blog
Lad nu lærerne undervise i skolen
Forleden åbnede statsministeren Folketinget med rosende ord til den danske lærerstab, og i anledning af lærernes dag føler jeg trang til at stemme i. Ikke kun fordi jeg i mit job som generalsekretær i Dansk Skoleidræt hver dag møder dygtige og engagerede lærere, der fortjener en hyldest, men også fordi jeg synes, at der er behov for at slå et slag for lærergerningen som sådan.
Forleden åbnede statsministeren Folketinget med rosende ord til den danske lærerstab, og netop i dag på Lærernes Dag, føler jeg trang til at stemme i. Ikke kun fordi jeg i mit job som generalsekretær i Dansk Skoleidræt hver dag møder dygtige og engagerede lærere, der fortjener en hyldest, men også fordi jeg synes, at der er behov for at slå et slag for lærergerningen som sådan.
Lad mig slå fast med det samme: Lærerfaglighed er meget andet end færdighedsformidling. Det er didaktik, individuelle læreplaner, skole-hjem samarbejde og evnen til at se et helt skoleforløb i en større sammenhæng. Jeg bliver derfor provokeret, når jeg hører, at de stramme budgetter får nogle kommuner til at overveje at udlicitere fx svømmeundervisningen til den lokale svømmeklub. Ikke fordi jeg er imod partnerskaber mellem forening og skole - tværtimod - men fordi jeg bliver bekymret for mit fag og folkeskolen som helhed. Og fordi jeg synes, at vi skal passe på, at vi ikke devaluerer lærergerningen.
Med diskussionen om svømmeklubbernes indtog i den danske folkeskole, åbnes der endnu engang op for debatten om i hvor høj grad, vi skal invitere det frivillige foreningsliv ind i skolen. Der er ingen tvivl om, at skolelæreren og træneren kan lære noget af hinanden, men jeg vil holde fast i, at træneren aldrig kan afløse læreren - hverken i idræts- eller svømmeundervisningen. Det er og skal være lærerne, der ved noget om, hvordan man skaber de bedste rammer for læring med fokus på didaktik og læreplaner.
Vi må starte et helt andet sted, hvis kvaliteten i folkeskolen skal løftes. Lad os starte med lærerne - hjertet i vores folkeskole og dem der får skolen til at leve og børnene til at lære, som vores statsminister så smukt sagde det ved Folketingets åbning. Lad os sætte fokus på vigtigheden af lærerarbejdet, som er med til at udvikle og forme fremtidens borgere. Og lad os for alt i verden lade være med at devaluere lærerfaget ved at lade trænere, bankmænd og journalister overtage undervisningen. Selvfølgelig kan det være givtigt at trække på andre faggruppers kompetencer i folkeskolen. Men det er og bliver læreren, der skal have styrepinden - og det er samfundets ansvar at uddanne lærerne, så de kan håndtere dette ansvar. Så lad os tage imod statsministerens opfordring om at droppe kampen om skolen og i stedet kæmpe for skolen. Sammen.
Lad mig slå fast med det samme: Lærerfaglighed er meget andet end færdighedsformidling. Det er didaktik, individuelle læreplaner, skole-hjem samarbejde og evnen til at se et helt skoleforløb i en større sammenhæng. Jeg bliver derfor provokeret, når jeg hører, at de stramme budgetter får nogle kommuner til at overveje at udlicitere fx svømmeundervisningen til den lokale svømmeklub. Ikke fordi jeg er imod partnerskaber mellem forening og skole - tværtimod - men fordi jeg bliver bekymret for mit fag og folkeskolen som helhed. Og fordi jeg synes, at vi skal passe på, at vi ikke devaluerer lærergerningen.
Med diskussionen om svømmeklubbernes indtog i den danske folkeskole, åbnes der endnu engang op for debatten om i hvor høj grad, vi skal invitere det frivillige foreningsliv ind i skolen. Der er ingen tvivl om, at skolelæreren og træneren kan lære noget af hinanden, men jeg vil holde fast i, at træneren aldrig kan afløse læreren - hverken i idræts- eller svømmeundervisningen. Det er og skal være lærerne, der ved noget om, hvordan man skaber de bedste rammer for læring med fokus på didaktik og læreplaner.
Vi må starte et helt andet sted, hvis kvaliteten i folkeskolen skal løftes. Lad os starte med lærerne - hjertet i vores folkeskole og dem der får skolen til at leve og børnene til at lære, som vores statsminister så smukt sagde det ved Folketingets åbning. Lad os sætte fokus på vigtigheden af lærerarbejdet, som er med til at udvikle og forme fremtidens borgere. Og lad os for alt i verden lade være med at devaluere lærerfaget ved at lade trænere, bankmænd og journalister overtage undervisningen. Selvfølgelig kan det være givtigt at trække på andre faggruppers kompetencer i folkeskolen. Men det er og bliver læreren, der skal have styrepinden - og det er samfundets ansvar at uddanne lærerne, så de kan håndtere dette ansvar. Så lad os tage imod statsministerens opfordring om at droppe kampen om skolen og i stedet kæmpe for skolen. Sammen.