Idrætslæreren er meget mere end en underviser i boldspil og konditionstræning. Her ses sidste års vinder af prisen.

Hvem, synes du, er 'Danmarks sejeste idrætslærer'?

I disse dage kan man stemme på sin favorit blandt finalisterne til 'Danmarks Sejeste Idrætslærer 2024'. En pris, som har et endnu større formål end som så.

Offentliggjort

I en tid, hvor mange fag i folkeskolen kæmper for deres berettigelse og plads på skemaet, er det en fornøjelse at sætte fokus på et fag, der er helt essentielt for børns udvikling og trivsel: idræt.

Som medlem af juryen til kåringen af 'Danmarks Sejeste Idrætslærer' har jeg haft fornøjelsen af at læse indstillinger fra hele landet. Adskillige dedikerede idrætslærere og -teams blev indstillet af skoleledere, kolleger, elever og forældre. Det har været en øjenåbnende oplevelse, der bekræfter, hvor vigtig idrætslæreren er for børn og unge.

Prisen som 'Danmarks Sejeste Idrætslærer' er ikke blot en anerkendelse af den enkelte lærer eller team, men en hyldest til hele idrætsfaget. Idrætslærere er nemlig meget mere end undervisere i boldspil og konditionstræning. De er arkitekterne bag bevægelsesglæde, sociale fællesskaber og ikke mindst elevernes psykiske og fysiske trivsel.

Dansk Skoleidræt

Dansk Skoleidræts overordnede mål er at fremme alle elevers læring og trivsel gennem idræt og bevægelse i en varieret skoledag. I samarbejde med landets skoler giver vi eleverne mulighed for at opleve glæde ved idræt og fysisk udfoldelse. Det gør vi konkret ved at tilbyde aktiviteter i skolens forskellige arenaer, fx i undervisningen, i frikvartererne og efter skole.

En pris med formål

Siden prisen blev indstiftet i 2019 af DIF Skole OL og Dansk Skoleidræt, har formålet været klart: at skabe større anerkendelse af idrætsfaget og hylde de idrætslærere, der gør en ekstraordinær indsats. 

I år har jeg sammen med de andre jurymedlemmer haft en svær, men inspirerende opgave. De fem finalister, der er udvalgt, er alle forbilleder, der viser, hvordan idrætsfaget kan være en motor for inklusion, kreativitet og sundhed.

Udvalget og juryens rangering af dette års finalister tog udgangspunkt i flere væsentlige kriterier. For mig handlede det først og fremmest om kandidaternes evne til at skabe inkluderende og trivselsfremmende fællesskaber samt deres engagement i at motivere og favne alle elever uanset niveau og baggrund. Samtidig lagde vi i juryen vægt på en høj didaktisk kvalitet, der sikrer gode oplevelser med idræt og bevægelse. 

Sidst, men ikke mindst, spillede deres samarbejde med lokalsamfundet og idrætsforeninger en rolle, ligesom kreativiteten og evnen til at inspirere eleverne til en bred palet af bevægelsesaktiviteter blev vurderet.

Idrætslæreren som bærer af fællesskabet 

Hver eneste af de indstillinger, jeg har læst, vidner om det enorme arbejde, idrætslærerne udfører for at skabe trygge rammer, hvor alle elever føler sig set og betydningsfulde. Mange idrætslærere formår at gøre idrætstimerne til dagens højdepunkt for eleverne – et sted, hvor man kan mærke kroppen, blive udfordret, grine og være en del af et stærkt fællesskab.

Jeg bliver derfor enormt stolt af min profession, når jeg læser indstillinger om de lærere, der inddrager hele lokalsamfundet i idrætsundervisningen, eller lykkes med at åbne børnenes idrætserfaringer ved at introducere eleverne for lokale idrætsforeninger. Jeg bliver også stolt, når jeg læser om lærere, der engagerer sig i at udvikle unikke tværfaglige projekter, hvor idræt kombineres med andre fag for at give eleverne en helhedsorienteret læring. Det inspirerer mig at læse om lærere, der på kreativ vis finder nye måder at inkludere alle elever på – uanset om det er ved at tilpasse aktiviteterne eller skabe alternative bevægelsesformer, der tiltaler selv de mest bevægelsesskeptiske elever.

Idræt som en hjørnesten i folkeskolen

I en tid, hvor skolen ofte måles på karakterer og resultater, er det vigtigt at huske, at sundhed, trivsel og fællesskab er lige så vigtige mål. Idrætsfaget bidrager med noget unikt til elevernes udvikling – både fysisk, psykisk og socialt. Derfor er det afgørende, at vi som samfund anerkender og hylder de lærere, der gør en forskel hver dag.

Men samtidig er det vigtigt at adressere de udfordringer, som faget står over for. Afskaffelsen af idrætsprøven sender et signal om, at idrætsfaget ikke vægtes lige så højt som andre fag, og det er dybt bekymrende. Samtidig frafalder kravet om formelle idrætsfaglige kompetencer for lærere i indskolingen, hvilket kan svække fagets kvalitet. Endelig ser vi en reducering i minimumstimetallet for idræt, hvilket yderligere begrænser elevernes muligheder for bevægelse og sundhedsfremmende aktiviteter i skolen. Disse ændringer risikerer at underminere faget og dets betydning for elevernes udvikling og trivsel.

At være med til at udpege Danmarks Sejeste Idrætslærer har været en påmindelse om, hvor vigtig idrætslærerens rolle er. Lad os sammen løfte idrætsfaget og give idrætslærerne den anerkendelse, de fortjener.