Blog

Julekalender kombinerer bevægelse og julehygge

Sæt fut i den lidt stillesiddende december måned. Dansk Skoleidræt er klar med årets bevægelsesjulekalender, der sætter fokus på, at bevægelse kan være mange ting.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I min tid som lærer har jeg altid fundet det meningsfuldt at implementere bevægelse i undervisningen. Bevægelse kan bidrage til at skabe den variation, som motiverer mange elever til at lære. Og variation er vel i virkeligheden nøgleordet? For bevægelse kan være mange ting. Det er ikke kun sved på panden. 

Er der en samfundstendens til at køre rundt i en forældet tankegang, hvor idéen om at implementere bevægelsen føles uoverskuelig, fordi vi har en forventning om, at bevægelse i undervisningen kræver meget plads, megen forberedelse og kun er forbeholdt de lærere, der i forvejen elsker at bruge deres krop?

Kan vi i stedet forsøge at skabe et nyt sprog omkring bevægelsen? Et sprog som i højere grad kommer til at handle om, hvordan vi bringer kroppen og alle vores sansekanaler i spil. Så kan bevægelsesformer pludselig centreres omkring temaer som fx koncentration og opmærksomhed - og ikke kun puls. 

Dansk Skoleidræt

Dansk Skoleidræts overordnede mål er at fremme alle elevers læring og trivsel gennem idræt og bevægelse i en varieret skoledag. I samarbejde med landets skoler giver vi eleverne mulighed for at opleve glæde ved idræt og fysisk udfoldelse. Det gør vi konkret ved at tilbyde aktiviteter i skolens forskellige arenaer, fx i undervisningen, i frikvartererne og efter skole.

Tænk bevægelsen alsidigt

Da jeg gik fra at være lærer til at blive projektleder for ”Sæt Skolen i Bevægelse” i Dansk Skoleidræt, fik jeg samtidig mulighed for at arbejde med denne tanke i årets bevægelsesjulekalender. Her sættes spot på, at bevægelse kan være mange ting. Via en fysisk julekalender scannes på dagens låge en QR-kode, der leder videre til en video, der viser en kort brain break. Konceptet er konkret og nemt at gå til. Alt det der for mig som lærer var vigtigt, da jeg skulle have tid til at implementere bevægelsen i løbet af en travl skoledag. 

I julekalenderen lægges der op til, at man gætter med på, hvilken bevægelseskategori dagens brain break hører under. Er der tale om tillid og samarbejde, koncentration og opmærksomhed, koordination eller puls? Bevægelsesformer, der på hver deres måde understøtter elevernes læring. Ved at inddrage eleverne i snakken om, hvad bevægelse er, skaber vi, efter min overbevisning, mere engagerede og motiverede elever. Og ved at åbne for at tænke bevægelse mere alsidigt giver vi som lærere flere af vores kolleger mod på at kaste sig ud i at lave bevægelse i undervisningen. 

Lad os ikke bare lave bevægelse. Lad os lave meningsfuld bevægelse, som tager afsæt i et fælles sprog: At bevægelse kan være mange ting. 

Et godt sted at starte er med årets bevægelsesjulekalender fra Sæt Skolen i Bevægelse. Læs mere her.

#Fil 1

Se også videoen her:

https://youtu.be/sqgvykbLSAA