Musiklærerforeningen

Blog

Bigband på skoleskemaet

I tirsdags fik 290 børn og deres forældre fra Rundhøj- og Kragelundsskolen i Århus ”Bigband” på opleveren.

Offentliggjort Sidst opdateret
Ingen tvivl om, at den bedste måde at lære børnene musik, er ved at lave musik med dem. Den filosofi arbejder Aarhus Jazzorchestra (tidligere Kluwers Bigband) udfra, når de tager ud og optræder sammen med skolebørn, der synger sammen med bigbandet. Tirsdag aften var der koncert i Rundhøjhallen i Århus, hvor 600 forældre mødte op. Udover at eleverne sang sammen med bigbandet, var der også lagt en lille koncertoplevelse ind for dem, nemlig Mike Andersen, som er bluesguitarist og sanger.
Motivationen for at synge de 10 sange steg markant, ved det første møde med dirigenten og pianisten. Endnu mere steg det ved prøven med rytmegruppen og koncerten for resten af de to skolers elever, her kunne man stå og nyde det at synge sammen med så mange, men også stå og savle over de seje musikere, komme ned og stille spørgsmål til en professionel guitarist, bassist osv. Men overbevisningen viste sig tirsdag aften, hvor mor og far sad i salen og blæsergruppen fra Aarhus Jazzorchestra var med i salen. Her løftede taget sig i Rundhøjhallen. Børnene gav alt hvad de havde i sig, der var gys i ”Spøgelsessangen”, man kunne nærmest mærke smerten da hvalen blev harpuneret i ”Hvalsangen”. Børnene var pludselig ”blevet til” Bigband-musik.
Der er ingen tvivl om, at deltagelsen i sådan et projekt, virker 1000 gange så motiverende, som at jeg står i mit musiklokale med 5. klasse og fortæller om saxofonen, basunen og vi lytter til noget musik spillet af et bigband. Nu hvor vi har deltaget i projektet, er der dannet grobund for at arbejde med bigbandmusik, og interessen for instrumenterne er skabt. Eleverne lytter på en helt anden måde. Der er også dannet interessen for måske selv at spille på et instrument.
Denne slags arrangementer kan vi ikke får nok af. Det er på den måde vi får sat gang i fødekæden, måske blev der i tirsdags, i Rundhøjhallen, udklækket interessen for at spille på et instrument, måske fik nogen elever lyst til at blive udøvende musikere, måske er der talenter iblandt.
Et vigtigt skridt på vejen til et langt liv med musik!

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Musiklærer

Musiklærerbloggen handler om den musikundervisning der foregår i skolen og hvilke vilkår musiklærerne har for at lave god musikundervisning. Den handler om faget stilling i skolen, og hvad skal børnene lære i musik. Om fagets kerneværdier og hvad kan faget byde ind med i en folkeskole med fokus på inklusion og rummelighed. Men også om, hvad faget kan bidrage med i en værdidebat om folkeskolens værdier. Bloggen kan også berøre uddannelsen af musiklærere.