Musiklærerforeningen

Blog

Jeg er stolt af at være musiklærer!

Pulsen fra Dansk Sang - udarbejdet af pædagogisk udvalg - her ved formand for Musiklærerforeningen Karen Johansen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg er stolt af at være musiklærer!

Musiklærer

Musiklærerbloggen handler om den musikundervisning der foregår i skolen og hvilke vilkår musiklærerne har for at lave god musikundervisning. Den handler om faget stilling i skolen, og hvad skal børnene lære i musik. Om fagets kerneværdier og hvad kan faget byde ind med i en folkeskole med fokus på inklusion og rummelighed. Men også om, hvad faget kan bidrage med i en værdidebat om folkeskolens værdier. Bloggen kan også berøre uddannelsen af musiklærere.

”Musikfaget halter” - ”Musiklærerne er ikke dygtige nok” - ”Fokus på musikfaget” - ”Ny musiklæreruddannelse på vej” - er bare nogle af de overskrifter, der har fyldt det sidste års tid i medierne. Overskrifter der både har haft negative og positive udsagn om musikfaget og musiklærerne. Der er mange, der mener meget, og ind imellem kan det være svært at finde hoved og hale i, hvad der er rigtigt. 

Er musik et mobbet fag? Taler vi det ned? eller formår vi faktisk at give et af skolens vigtigste dannelsesfag og de lærere som underviser i det, den status, anerkendelse og støtte de fortjener? Går det i virkeligheden helt af pommeren til med musikundervisningen i skolen?

Efter en uge på ”De fem musikdage”, er jeg ikke i tvivl. 

Her mødtes i år 95 entusiastiske musiklærere i alle aldre og bredt repræsenteret fra alle kroge af det pædagogiske musikliv i Danmark, til 5 hverdage med musik fra morgen til aften på Nørgårds højskole i Bjerringbro.  

De fleste af kursisterne er musiklærere i grundskolen, men der er også studerende, pædagoger, musikskolelærere og lærere fra læreruddannelsen. Alle med samme fokus og mål - at blive fyldt på til endnu et år med musikundervisning. 

Og fyldt på, det blev der! I sådan en grad at evalueringerne bagefter fortalte os, at programmet er meget tæt pakket, men at alt det der foregår på kurset, er uundværligt. 

De ved godt hvor de skal hen med deres undervisning - musiklærerene. Der er en stor bevidsthed om musikfagets elementer og om hvordan undervisningen skal tilrettelægges på de forskellige klassetrin, for at opfylde målene. 

De er også bevidste om udfordringerne og er løsningsorienterede. De er stolte af deres fag og de er stolte af at være musiklærere. 

Og med god grund. 

De er nemlig hamrende dygtige til det de gør. Hver eneste én. De dækker bredt, indskoling, mellemtrin, udskoling og valgfag og kor. De dygtiggør sig selv på bas, guitar og harmonika. De kaster sig ud i soundpainting og sangskrivning, folkedans og leg. Og vigtigst af alt, så mødes de i det stærkeste fællesskab af andre musiklærere, som har gjort sig de sammen tanker og erfaringer, og som har mødt de sammen udfordringer og succes’er som de selv møder i dagligdagen. 

”Man er aldrig helt den sammen når man tager herfra”, blev der igen i år sagt i velkomsttalen, og det er rigtigt. Man tager nemlig derfra som en lidt bedre musiklærer. En musiklærer der står lidt fastere i skoen og som er klar til et skoleår fyldt med sang og musik. 

Jeg er stolt af at være musiklærer.