Musiklærerforeningen

Blog

Når man synger sammen...

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når man synger sammen, er man aldrig alene.

Musiklærer

Musiklærerbloggen handler om den musikundervisning der foregår i skolen og hvilke vilkår musiklærerne har for at lave god musikundervisning. Den handler om faget stilling i skolen, og hvad skal børnene lære i musik. Om fagets kerneværdier og hvad kan faget byde ind med i en folkeskole med fokus på inklusion og rummelighed. Men også om, hvad faget kan bidrage med i en værdidebat om folkeskolens værdier. Bloggen kan også berøre uddannelsen af musiklærere.

Citat: Erik Sommer i forbindelse med præsentation af den nye udgave af Dansk Sang.

Hvordan ser det ud med sangen rundt omkring i landet. Er der forskel fra egn til egn, på hvor meget der synges? Hvor meget vægtes sangen i den obligatoriske musikundervisning? Og hvordan vægtes sangen i andre fag? Bliver der sunget til lærermøderne? Til forældremøderne? Kan vi vores sange?

Ikke alle kan. Selv erfarne musikfolk kan ikke forsætte: ”Nu falmer skoven…” og ”Danmark nu blunder…”

På den skole hvor mine niecer går, har man indført morgensang hver 14. dag i indskolingen, fordi man var bange for, at de gamle sange var ved at gå i glemmebogen, fordi de ikke blev sunget. Så derfor bruger man lidt af undervisningen (ikke kun musiktimerne) på at øve en sang (ældre såvel som nyere), så eleverne kan den til næste morgensang. På den måde vil de være med til at værne om de danske sange.

Mine musiktimer ligger altid som en dobbeltlektion. Og vi starter med at synge. 5 sange hver gang, efter et fast mønster der sikre, at eleverne har et bredt repertoire af sange. Den 3. sang vi synger er altid en ny sang.

At lære en ny sang at kende kan godt tage lang tid. Rigtig lang tid. Og hvorfor så det? Jo fordi vi kommer til at snakke. Der er ældre sange der skal ”oversættes”, der er sange, der knytter sig til en historisk begivenhed, der er sange der skal læres bare fordi… etc. Så der er altid mange historier, der skal fortælles af både lærer og elever, når vi indøver en ny sang.

Valget af sange er mit. Det betyder ikke, at eleverne ikke må komme med forslag. Så det gør de. Nogen gange hele lister. Og så er det, at musiklæreren bliver glad. For eleverne kommer hele vejen rundt i deres ønsker. Deres nysgerrighed ses også på disse lister. Der er sange på, som de ikke kender men gerne vil lære at kende, bare fordi de ser spændende ud, har mange vers eller…

Det er vigtigt at sætte fokus på sangen. Den er en del af vores kulturarv. Fortæller om vores land, omverden og liv.

Derfor er det en glæde at se, at vi har et Sangens Hus og Skolernes Sangdag (i år fredag 27. marts). Samtidigt viser der sig også, at morgensangen er i fremgang. Dette viser en undersøgelse fra 2006. Blandt 250 adspurgte skoler sang 75% morgensang for alle elever eller en del af eleverne. (http://www.dr.dk/Undervisning/Syngelyst/SkolernesSangdag/2014/0121095458.htm)

Så syng. Syng ved hver en given lejlighed. Brug den understøttende undervisning til at synge i. Få dansklæreren til at synge med 9. kl. når de har om Det Moderne Gennembrud. Eller geografilæreren når en klasse har om Afrika. Syng med klassen når I venter på toget.

Syng! Det skaber så mange gode fortællinger. Og så er man aldrig alene.