Musiklærerforeningen
Blog
Var det bedre i gamle dage?
”Hvor blev sangen blevet af?” (i skolen) spørger cand. theol., Kirsten Sarauw i Berlingske. ”Hvor er den klassiske musik?” (i skolen) Spørger ”Musikmagasinet”. ”Hvor er den kvalificerede musiklærer? Og hvor underviser linjefagsuddannede i musik?” (i folkeskolen) spørger Tænketanke og andre deltagere i den offentlige debat.
Disse spørgsmål minder mig om en sang fra ”Folk og røvere i Kardemomme by”: ”Hvor er nu min sok? / Hvor er nu min stok? Hvor er spilledåsen som kan spille Mallebrok? [...] jeg er sikker på jeg havde den i går” Sådan er det også med spørgsmålene til folkeskolens musikundervisning: De fleste er sikre på, at det var meget bedre i går eller for 50 år siden.
Der er masser af sang i skolen, men faget er IKKE sangfag. Det er snart 50 år siden (!) faget skiftede navn til musik, og hermed ændredes fagets indhold sig naturligvis.
At synge med alt, hvad det indebærer af poesi, melodier, fortællinger, nærvær og fællesskab hører også til familien, og det skorter ikke på opfordringer til at synge med dit barn/børn. Musiklærerforeningen udgav for nogle år siden i samarbejde med Syngelyst pjecen ”Har du sunget med dit barn i dag? ” Her kan hentes meget inspiration til sang. Desuden udgiver forlaget Dansk Sang sangbøger og emnemusikbøger om trafik, trolde, sommer mm. med cd’er og dvd’er. Det er lige til at gå til – så syng.
I løbet af de sidste 50 år har musikfaget været i en rivende udvikling. Ja, det kan da godt være at sangen, man hørte i skolen, lød lidt bedre for 50 år siden, men dengang blev nogle børn bedt om at tie stille, når der skulle synges. I dag må (skal) alle hellere end gerne synge med. Klangidealet har ændret sig, i dag skal alle børnene i skolen være udøvende med musik og have en god oplevelse i fællesskabet. Det fællesskab, der roses til skyerne, når man taler om at synge sammen. Musikudøvelse er en vigtig del af faget. Og børnenes udøvelse er ikke kun sang, men i høj grad sammenspil på allehånde instrumenter.
Musikforståelse er en anden del af faget, og det er IKKE kun den klassiske musik, der har plads. Alle genrer skal berøres, faget skal spejle den omverden, det læses ind i. Musikalsk skaben er den tredje overskrift i faget. Det indeholder sang, sammenspil, bevægelse, lydproduktioner, mm. Der ligger store musikalske oplevelser i den klassiske musik, men lærerne er altså forpligtet på at komme rundt om alle indholdssider i det alment dannende fag, musik.
Den kvalificerede musiklærer- den linjefagsuddannede lærer – ja, han/ hun findes i musiktimerne i skolerne. Ifølge Undervisningsministeriets kortlægning af hvor mange elever, der får undervisning af en lærer med linjefagsuddannelse, scorer musik tredje højest: 86 % har en linjefagsuddannet lærer til musik – kun overhalet af tysk (91 %) og dansk (90%) I bunden er Kristendomskundskab og Natur/teknik.
Jo, det ER et problem at soloundervisningen (sang, hovedinstrument, brugsklaver) er skåret ned på læreruddannelsen, og at der med læreruddannelsesloven fra 2013 er skåret et semester væk på nogle uddannelsessteder. Men kvaliteten i den lærerstuderendes viden og kunnen er ikke automatisk dalet, for adgangskravene er højnet, og mange er dygtige til at spille, når de kommer ind på læreruddannelsen.
Jo, det KAN VÆRE et problem, hvis en musiklærer ikke er en dygtig klaver- eller guitarspiller eller instrumentalist, men mindre kan også gøre det, for læreren er IKKE musiker, læreren er musiklærer med et vist fagligt færdighedsniveau inden for instrumentalspil, OG læreren er didaktiker, dvs. uddannet i didaktik og pædagogik.