Musiklærerforeningen
Blog
Velkommen til musikskolerne og klubpædagogerne!
Sommeren, og en velfortjent sommerferie, står for døren. Jeg håber at den bliver god og lang, det har lærerne fortjent. Denne sommerferie bliver helt speciel. Den står nemlig for en markant overgang til noget nyt. Ny folkeskolereform, med mulighed for flere musiktimer i skolen. Ny arbejdstidsvilkår i lov 409 og nye muligheder for samarbejde med det samfund, der omgiver skolen. Alt det kommer til at kræve tilvænning, idérigdom og overskud. Netop det, håber jeg sommerferien giver os mulighed for at få.
Mulighederne i den nye skole for musikken er bestemt til stede, i stort omfang. De seneste udgivelser i ”Dansk Sang” har været fyldt med muligheder for at få musik ind i morgensang, bevægelse, valgfag og meget andet. Nu er tiden kommet til at vi skal i arbejdstøjet, og få det gjort i praksis, så det bliver en fasttømret del af den nye skolens kultur.
Folkeskolen er for første gang blevet forpligtet til at samarbejde med musikskolerne. Det betyder, at de enkelte skoleledelser nu bliver nødt til at tage en mere aktiv del i samarbejdet. Samtidig vil klubpædagoger i stadigt stigende grad også blive en del af skolens dagligdag. Det hilser jeg velkomment.
Der er utroligt mange muligheder for at vi, som musiklærere, kan have glæde af et endnu større samarbejde med de lokale musikskoler og klubpædagoger. Vi kan begynde at arbejde som kompagnoner omkring delelementer af musikundervisningen, hvor vi kan få stor glæde af hinandens forskelligartede kompetencer og ressourcer. Helt konkrete forslag til hvor sådanne kompagniskaber kunne komme i spil, kunne være omkring:
- Oparbejdelsen af et skolekor, arbejdet med sammenspil på mellemtrinnet og i udskolingen (valgfag), hvor både klubpædagogerne og musikskolefolket har andre indgangsvinkler end den vi har i folkeskolen. (Samtidig vil det også kunne være en befrielse at kunne være to voksne om det store opgave det er at arbejde med sammenspil. Og tænk hvis de også havde de fede instrumenter/lokaler som vi kunne benytte).
- Instrumentpræsentation i indskolingen og på mellemtrinnet, hvor musikskolens lærere kunne fremvise f.eks. de klassiske instrumenter, som eleverne måske kun kender fra Sigurd og Symfoniorkestret.
- Musikskolens lærere kunne samarbejde med musiklærere omkring Music Mind Games, så det musikteoretiske område kunne få et løft. Man kunne generelt også forestille sig andre projekter hvor musik er tiltænkt en større rolle. Hvilke muligheder ligger der f.eks. i at gøre musik til et mere brugt fag ved projektopgaven?
- Tænk også på hvilke muligheder man kunne få, hvis musikskolens big band var med til at opsætte en musical på skolen, måske endda i samarbejde med klubpædagogerne. Her kunne man da i høj grad tale om helhedsskole, hvis eleverne kan arbejde fra morgen til aften med den store opsætning, udelukkende fordi de ikke kan lade være.
Mulighederne er store, for de lærere og ledelser der tør tage dem til sig. Det gode er, og skoleledelserne nu er blevet det pålagt. Det burde gøre vejen fra den gode idé og til udførelse kortere.
Vi kan få mere kvalitet i vores undervisning, få en bedre dagligdag som musikundervisere og få gladere, dygtigere og mere vidende børn, hvis vi tager flere af disse indspark til os, eller finder nogle andre lokale muligheder. Men nu står den først og fremmest på sommerferie, og nok også et velfortjent boost på faglighedskontoen med et kursus på Rødding. Men bagefter, så skal skolen få musik! For som Nietzsche sagde: ”Ohne musik wäre das leben ein irrtum”. Det gælder også skolelivet.