Musiklærerforeningen

Blog

Æv, er vi allerede færdige?

Den sætning hører man ofte som musiklærer i indskolingen, og hvis vi gør det rigtigt, kommer vi til at høre den oftere!

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hver uge i 1c sker der det samme. Eleverne kommer glade i skole om morgenen, og fortæller at de glæder sig til sidste lektion. For der skal de have musik! Den ydmyge lærer gør sit til, at lektionen kan leve op til forventningen. Og hver gang er der, næsten med sikkerhed, bonus, når eleverne efter lektionen udbryder: "Æv, er vi allerede færdige?". 

Musiklærer

Musiklærerbloggen handler om den musikundervisning der foregår i skolen og hvilke vilkår musiklærerne har for at lave god musikundervisning. Den handler om faget stilling i skolen, og hvad skal børnene lære i musik. Om fagets kerneværdier og hvad kan faget byde ind med i en folkeskole med fokus på inklusion og rummelighed. Men også om, hvad faget kan bidrage med i en værdidebat om folkeskolens værdier. Bloggen kan også berøre uddannelsen af musiklærere.

Og vi ved det jo godt, os der underviser i musik. Eleverne i indskolingen (og måske i 1. klasse især), elsker at have musik. De er nysgerrige, initiativrige, medlevende, aktive og ikke mindst glade. Uanset om der skal synges "I østen stiger solen op", hvor vi taler om at den har danske børn synget i henved 200 år, om der skal øves rytme og puls på murerbaljer, om der skal danses gamle danske folkedanse, øves julesange til det store juleshow eller synges "Go' morgen giraffer", så vi kan være klar til skolernes sangdag, så er eleverne klar og på. De vil gerne lære, og de elsker at få udvidet deres horisont, få bevæget hele kroppen og få gode oplevelser i fællesskab.

Mere musik, i mere af skolen.

Til næste år kan vi gøre (mindst) dobbelt så meget i 1. klasse, når folkeskolereformen betyder dobbelt så meget musik til 1. og 5. årgang, og det bliver godt! Udover vores musiktimer, kan vi forhåbentligt også få plads til noget mere musik og bevægelse i "den understøttende undervisning". Det er i hvert fald oplagt, at vi bruger bevægelsen i musik til at indfri de 45 minutters daglige krav om bevægelse/motion. Ved blandt andet at bruge musikkens dans, så lærer vi samtidig eleverne at indgå i fællesskaber med regler, og det er jo ikke så tosset en kompetence at have som elev i den danske skole.

Tilbage med mere morgensang.

Vi kan også åbne mulighed for flere morgensamlinger med sang og fortælling. Det må da være understøttende undervisning af bedste skuffe, når vi kan folde sange fra den danske sangskat ud, til at fortælle en relevant historie for vores elever. Dette fællesskab gør en god skole bedre. 

Lad os møde skolereformen med mere sang, dans og spil, så bliver eleverne mere glade (og mon ikke også lærerne gør?)