Musiklærerforeningen
Blog
Tænketank revser folkeskolen og glemmer Folkeskolereformen i rapporten: Musikkens spor
Pædagogisk Udvalg under Musiklærerforeningen har skrevet til Tænketanken.
Tænketank revser folkeskolen og glemmer Folkeskolereformen i deres rapport: MUSIKKENS SPOR.
I marts 2016 offentliggjorde Tænketank for musikundervisning deres rapport: Musikkens spor- dannelse og uddannelse i musik.
Vi har i Pædagogisk Udvalg drøftet rapporten, hvis hovedsigte er at :” fremme kvaliteten i alle fødekædens led .. for at særlige talenter opdages og udvikles i tide
Grundlæggende er vi enige i hovedpointerne heri. Men de anbefalinger, der er for musikfaget og resultatet heraf i folkeskolen, ser vi allerede italesat og søgt imødekommet med Folkeskolereformen af 2013.
Vi har derfor kommenteret de 7 hovedpointer udførligt i brev til Tænketanken, Kulturministeriet, Uddannelsesministeriet og Undervisningsministeriet.
Vi har i korte træk gjort opmærksom på at:
· at hele 83 % af musikunderviserne har musikkompetence ( UVM 2013) -hvilket er langt fra de 48% som Tænketanken henviser til (DPU 2010).
· musikfaget er styrket i folkeskolen med folkeskolereformen
- i form af 2 ugentlige timers musikundervisning på alle trin fra 1.- 5. Klasse.
-Den Understøttende Undervisning giver tid og rum til fællessang, fællesfaglige forløb, hvor musikken har understøttende karakter.
-Den Åbne skole inviterer kulturinstitutioner indenfor i form af koncerter og
samarbejde med professionelle musikere feks opera, symfoniorkester
- Et gensidigt forpligtende samarbejde mellem skolen og musikskolen er allerede indført med folkeskolereformen. Vi finder, at musikskolen her har en oplagt mulighed for at spotte og udvikle særlige talenter i tide.
· Det er ikke folkeskolens formål at uddanne musikere. Folkeskolens formål
for musikfaget er langt bredere: f.eks stk. 1:”faget skal bibringe eleverne forudsætninger for livslang og aktiv deltagelse i musiklivet og kunne forholde sig til samfundets mangeartede musiktilbud”.
-Uddannelsen til musiklærer skal naturligvis foregå på Læreruddannelsen, som de øvrige skolefag. Og ikke på konservatorierne, der uddanner musikere. Men musikuddannelsen på Læreruddannelsen skal opskrives itimetal svarende til tidligere niveau.
· -videruddannelse skal styrkes, så også musikfaget kan leve op til kravene om linjefagskompetence .
Tænketankens hårde ord om folkeskolens musikundervisning: ”at den står som et svagt led i fødekæden” har vi gendrevet i vores svar. Det samme gælder Tænketankens tvivlsomme forsøg på at føre bevis for at folkeskolens musikundervisning ikke har haft nævneværdig betydning blandt de institutioner, som bidrager til at skabe interesse for musik.
Som sagt i indledningen er vi enige i det overordnede fælles mål: at have den bedste og mest kvalificerede musikundervisning, varetaget af velkvalificerede musiklærere i folkeskolen. Det er velkomment at Tænketanken søger at afdække området, og derfor er vi meget tilfredse med, at de har svaret positivt på vores henvendelse, hvori de lover at medtage vores overvejelser i deres fremtidige arbejde. Det vil vi glæde os til.
For Pædagogisk Udvalg, Anne-Brita loft