Musiklærerforeningen
Blog
Flid, fedt og snyd
Dansk sang 4 feb. 2018 PULSEN
FLID, FEDT OG SNYD
Hvem mindes Gotha Andersen med hans Flid, fedt og snyd? TV-serien er fra 1981. I denne udsendelse lærer Gotha Andersen, hvordan man kommer gennem sin skole ved hjælp af flid, fedt og snyd.
Denne udgave af PULSEN handler hverken om fedt eller snyd. Men derimod om flid. Et gammeldagsudtryk der betyder evne og vilje til at arbejde energisk og vedholdende; det at være flittig.
PU har pt. som arbejdsopgave at arbejde med emnet: 10 spilleregler for god musikundervisning? I det emne ligger der mange gode diskussioner og samtaler. Diskussioner og samtaler som (forhåbentlig) aldrig ophører.
Et af budene på denne diskussion handler om flid. For man kommer ikke sovende til sit arbejde som musiklærer. (Det gør man såmænd heller ikke i skolens andre fagrækker.)
Som lærerstuderende var musikeksamen nok den mest krævende. Af den simple årsag, at der var flest deldiscipliner. Som musiklærer synes jeg stadig, at det er det fag, hvor jeg har flest bolde i luften – på en gang! Det er ikke en negligering af de andre fag. Tvært om.
Det er ikke ofte jeg som matematiklærer får at vide, at jeg er god til at regne. Men når det handler om musik, er det en anden sag. Hvor mange kender ikke nedenstående bemærkning? ”Du spiller så godt klaver. Bare jeg havde dine evner”. ”Tak”. Siger jeg efterfulgt af: ”Men jeg har såmænd også siddet mange timer bag et klaver og øvet”. Og det at kunne spille eller håndtere så mange instrumenter, som vi kan, det er ikke noget, man kommer sovende til. Det er hårdt arbejde. Time efter time har vi øvet og øvet. Det er et håndværk.
Vi bliver også brugt til en mangfoldighed af skoleaktiviteter. Følgende bemærkning kommer fra en tilfældig skoleleder et stedet i landet: ”Til afslutningen på torsdag, kan en af klasserne ikke lige synge en sang”? Jo det kan de godt. De fleste kan heldigvis godt lide at optræde, og de har i timerne udøvet flid, så selvfølgelig er der lige en sang, vi kan synge. Men der er forskel på timerne og ”syng for andre”. Så lidt mere flid skal der til, så vi er helt sikre med sangen til afslutningen.
Og lad mig dvæle lidt ved elevernes flid. Gang på gang må man imponeres af elevernes evne til flid, når de skal arbejde med musik. F.eks til skolefesten eller til Lucia. Eleverne øver og øver! Og lyttet og lytter og tager imod instruktion. Om og om igen. Jeg bliver imponeret hver gang. Varm langt ned i maven.
Har I nogen sinde tænkt over mængden af sange og sanglege vi har lagret i vores hoved? Sange vi enten spiller eller synger? Og der er stadig plads til flere sange. Vi lærer nye hele tiden. Igen er det fliden, vi tyr til, når der skal øves tekst, noder samt arrangeres. Vi får ikke lov til at hvile på laurbærrene.
Som en gammel talemåde siger: Flid lønner sig. Ved at være flittig og energisk kommer vi langt med vores skønne unger. For de sætter pris på vores viden og kunnen.
Men lidt snyd skal der vel også til. For selvfølgelig kan vi genbruge vores arrangementer og undervisningsmaterialer. Nogle ting er bare for gode til kun at blive brugt en gang. Og det rygtes blandt eleverne: ”Glæd jer til I skal arbejde med…”
Men det er vel ikke snyd!