Musiklærer

Musiklærer

Blog

Åbent brev til Undervisningsministeren

De fire praktiskmusiske fag ønsker en klar udmelding fra undervisningsministeriet allerede nu

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Åbent brev til Undervisningsministeren 

Musiklærer

Musiklærerbloggen handler om den musikundervisning der foregår i skolen og hvilke vilkår musiklærerne har for at lave god musikundervisning. Den handler om faget stilling i skolen, og hvad skal børnene lære i musik. Om fagets kerneværdier og hvad kan faget byde ind med i en folkeskole med fokus på inklusion og rummelighed. Men også om, hvad faget kan bidrage med i en værdidebat om folkeskolens værdier. Bloggen kan også berøre uddannelsen af musiklærere.

De faglige foreninger for de praktiskmusiske fag bakker op om DLF forslag om, at sommerens valgfagsprøver i de praktisk/musiske fag bliver op til den enkelte skole at beslutte om de vil gennemføre prøven eller ophøje årskarakteren til prøvekarakter.  

To år med corona har været en helt særlig udfordring for de praktisk/musiske valgfag. Ikke mindst grundet deres afhængighed af, at kunne arbejde praktisk i et faglokale.  Mange skoler har helt aflyst undervisningen i valgfagene. Andre steder har lærerne gjort det bedste de har formået med valgfagsundervisningen online og i special-regi har man måske undervist, ufortrødent?! Der har derfor været forskellige vilkår på skolerne, i forhold til håndteringen af valgfagene i corona-tiden. 

Samtidig er valgfagsundervisningens organisering i forvejen vidt forskellig, og med ulige vilkår og rammer, rundt om på skolerne. Nogen har komprimeret faget til kun at vare et år og andre har givet to lektioner over to år. Set i det lys har valgfagsundervisningen i de praktisk/musiske fag, helt fra starten, været prioriteret på ulige vilkår. 

På trods af alle odds ved vi, at der er flere undervisere, som har formået at gennemføre en rimelig undervisning, de ser frem til at føre deres elever til prøve i. Den mulighed synes vi, skal være til stede i forbindelse med sommerprøven 2022. 

Det vil være så ærgerligt, hvis dem som har mod på at gå til prøve i år, ikke får muligheden. Vi har brug for at få taget hul på prøverne i de praktisk/musiske valgfag, og få gjort os nogle erfaringer med dem. 

Derfor bakker de faglige foreninger for de praktisk/musiske fag op om DLFs forslag om, at det bliver op til den enkelte skoleleder, i tæt dialog med valgfagslærerne, at vurdere om det er realistisk at gennemføre sommerprøven, eller om de vil ophøje årskarakteren til prøvekarakter. Vi har stor forståelse for de mange udfordringer valgfagslærerne står med og at vilkårene er forskellige, men vi har også tillid til, at skolelederne vil sine elever og lærere det bedste, og ikke beslutter noget hen over hovederne på dem, det handler om. 

Vælger man at gå til prøve, så er alle valgfagslærere klar over, at det er en usædvanlig situation og at prøven vil afspejle dette. Censorerne er klar over det. Lærere og censor vil derfor også gøre alt for, at det bliver en god oplevelse for eleverne.

Allerede i uge 14 skal lærerne i Håndværk og design og billedkunst aflevere deres undervisningsbeskrivelser og prøveoplæg. Forinden skal eleverne have taget stilling til, om de vil gå op alene eller i grupper. Så tiden er knap.  Hvad enten det bliver en aflysning for hele landet eller skolernes eget valg, har det afgørende indflydelse på valgfagslærernes planlægning nu og her. 

Vi har derfor brug for en klar udmelding fra undervisningsministeren nu. 

Danmarks Billedkunstlærere

Den faglige forening for Håndværk og design 

Foreningen for Madkundskab

Musiklærerforeningen

Powered by Labrador CMS