Musiklærerforeningen

Blog

Pulsen fra fagbladet Dansk Sang er udarbejdet af pædagogisk udvalg.

Fællesskab er et hit!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fællesskab er et hit.

Musiklærer

Musiklærerbloggen handler om den musikundervisning der foregår i skolen og hvilke vilkår musiklærerne har for at lave god musikundervisning. Den handler om faget stilling i skolen, og hvad skal børnene lære i musik. Om fagets kerneværdier og hvad kan faget byde ind med i en folkeskole med fokus på inklusion og rummelighed. Men også om, hvad faget kan bidrage med i en værdidebat om folkeskolens værdier. Bloggen kan også berøre uddannelsen af musiklærere.

“Fællesskab er et hit” - disse var ordene i velkomsttalen for 65 forventningsfulde musiklærere på Nørgaards højskole, da årets sommerkursus De fem musikdage blev skudt i gang i uge 30. Ord som i høj grad levede op til det, der kom til at foregå i løbet af ugen. 

Inden den først aften var omme, havde vi allerede sunget i kor, danset fællesdans, jammet og spundet trådene til et fællesskab. Et fællesskab bestående af en flok vidt forskellige mennesker - mennesker med fælles mål. Målet at give børnene i skolerne den bedst mulige undervisning. 65 musiklærere der ved, at det er vigtigt selv at være fyldt på - klædt på, til at varetage et af de mest krævende fag i skolen. 

Det var meget tydeligt at mærke, ja høre sagt direkte, at kursisterne havde tænkt nøje over hvilke workshops de havde valgt i løbet af dagen, for at kunne opfylde de områder, de skal undervise i - i det kommende skoleår. 

“Jeg skal have indskolingen og mangler noget didaktisk” - “Jeg skal have mellemtrinnet og vil rigtig gerne blive bedre til at sætte sammenspil i gang” - “Jeg vil gerne blive bedre til at spille klaver, så jeg kan akkompagnere til morgensang” - “Jeg har brug for ideer til en leg” - “Hvordan får vi gang i bas og guitar i musiktimerne” - “hvad kan alle de xylofoner og klokkespil”?  osv osv. Der var noget for alle og alle kunne bidrage til fællesskabet. 

Og hvem er det så, der er i det fællesskab? 

Ja, det er den nyuddannede lærer, den lærerstuderende, den erfarne musiklærer, læreren som underviser både i folkeskolen og musikskolen, pædagogen som også VIL kunne varetage musikundervisningen, hende der læser musikvidenskab, den dygtige instrumentalist …… allesammen mennesker med et hjerte der banker for musikundervisning. 

Nu er vi hjemme igen, fyldt op til randen med ideer til musikundervisningen og alt hvad der følger med det, at være musiklærer. Om lidt står vi ude i klasserne og skal prøve alt det af, vi har lært. Og vi er klar! 

Alle jeg har mødt i denne uge, nye, gamle, unge, erfarne musiklærere og studerende  har et højt fagligt niveau og en vanvittig energi. Jeg ved, de er klar til at dele ud af alt det de kan og alt det nye de har lært, og jeg tror de alle står lidt fastere, når de skal søge penge til inventar til musiklokalet og til endnu mere efteruddannelse. 

“Fællesskab er et hit”