Musiklærerforeningen

Blog

Styrk de praktisk-musiske fag!

- et udspil fra de faglige foreninger Billedkunst, Madkundskab, Musik og Håndværk og Design

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Regeringen har som målsætning, at mindst 25 pct. af de unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10.klasse i 2020 - og 30 pct. i 2025.

Musiklærer

Musiklærerbloggen handler om den musikundervisning der foregår i skolen og hvilke vilkår musiklærerne har for at lave god musikundervisning. Den handler om faget stilling i skolen, og hvad skal børnene lære i musik. Om fagets kerneværdier og hvad kan faget byde ind med i en folkeskole med fokus på inklusion og rummelighed. Men også om, hvad faget kan bidrage med i en værdidebat om folkeskolens værdier. Bloggen kan også berøre uddannelsen af musiklærere.

Dette forudsætter at de unge mennesker har noget med i rygsækken fra deres skoleforløb, som de kan vælge ud fra. 

Det samlede timetal for de praktisk-musiske fag bliver hele tiden beskåret og i 2014 udgjorde timetallet kun 14 % af et barns skoleliv fra 1.-9.kl mod 19 % i 1977.

Man vil gerne have flere der søger erhvervsuddannelserne, men hvordan kan vi sikre at de unge mennesker vælger disse, når vi kan konstatere at de praktisk-musiske fag ingen status har og at det i udskolingen helt er slut med disse fag? Hvis man er heldig, kan et praktisk-musisk fag vælges som valgfag, men så er det ikke nødvendigt at gå til prøve. 

Signalværdien er ikke til at komme uden om. Det er på tide, at de praktisk-musiske fag ligestilles med de boglige, hvis vi vil sikre at eleverne har en bred vifte af kompetencer med sig, når de skal vælge deres videre uddannelsesforløb. 

Derfor har de fire faglige foreninger sat sig sammen og kommet med vores udspil til, hvordan det kunne se ud.  Vores udspil kan læses i vedhæftet fil.