Musiklærerforeningen
Blog
Kernefag
Der skal fokus på kernefagene, høres i den offentlige debat, og kernefag defineres som dansk og matematik. Mere af det - og det betyder mindre af noget andet. Man kunne frygte det var musik. Tilbud om frivillig musik og skolekor er jo næsten uddødt...
Mange siger, bl.a. Anders Bondo (hørt i radioen), at de musisk kreative fag også skal have plads, fordi de bogligt svage elever kan have nogle positive oplevelser der.
Nej, det er ikke argumentet for at styrke eller i det mindste bevare fag som musik. Musik er et kernefag på lige linje med alle andre fag i skolen. Musik er ikke et fag der er bedre for hverken de bogligt svage eller bogligt stærke.
Musik er en del af menneskers virkelighed, børn skal have mulighed for at synge, spille, danse, lytte også i skolen.
Musik er i kraft af sit stof og sine aktiviteter et fag, der går lige ind i kroppen og sjælen. Det er et fag, hvor du oplever og udtrykker dig - ligesom andre fag i skolen.
Derfor bevar kernen i tankerne om skole: at børn skal have mulighed for at lære, erfare og udtrykke sig på mange forskellige måder.
Nej, det er ikke argumentet for at styrke eller i det mindste bevare fag som musik. Musik er et kernefag på lige linje med alle andre fag i skolen. Musik er ikke et fag der er bedre for hverken de bogligt svage eller bogligt stærke.
Musik er en del af menneskers virkelighed, børn skal have mulighed for at synge, spille, danse, lytte også i skolen.
Musik er i kraft af sit stof og sine aktiviteter et fag, der går lige ind i kroppen og sjælen. Det er et fag, hvor du oplever og udtrykker dig - ligesom andre fag i skolen.
Derfor bevar kernen i tankerne om skole: at børn skal have mulighed for at lære, erfare og udtrykke sig på mange forskellige måder.