Musiklærerforeningen

Blog

Kernefag

Der skal fokus på kernefagene, høres i den offentlige debat, og kernefag defineres som dansk og matematik. Mere af det - og det betyder mindre af noget andet. Man kunne frygte det var musik. Tilbud om frivillig musik og skolekor er jo næsten uddødt...

Publiceret Senest opdateret
Mange siger, bl.a. Anders Bondo (hørt i radioen), at de musisk kreative fag også skal have plads, fordi de bogligt svage elever kan have nogle positive oplevelser der.
Nej, det er ikke argumentet for at styrke eller i det mindste bevare fag som musik. Musik er et kernefag på lige linje med alle andre fag i skolen. Musik er ikke et fag der er bedre for hverken de bogligt svage eller bogligt stærke.
Musik er en del af menneskers virkelighed, børn skal have mulighed for at synge, spille, danse, lytte også i skolen.
Musik er i kraft af sit stof og sine aktiviteter et fag, der går lige ind i kroppen og sjælen. Det er et fag, hvor du oplever og udtrykker dig - ligesom andre fag i skolen.
Derfor bevar kernen i tankerne om skole: at børn skal have mulighed for at lære, erfare og udtrykke sig på mange forskellige måder.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Musiklærer

Musiklærerbloggen handler om den musikundervisning der foregår i skolen og hvilke vilkår musiklærerne har for at lave god musikundervisning. Den handler om faget stilling i skolen, og hvad skal børnene lære i musik. Om fagets kerneværdier og hvad kan faget byde ind med i en folkeskole med fokus på inklusion og rummelighed. Men også om, hvad faget kan bidrage med i en værdidebat om folkeskolens værdier. Bloggen kan også berøre uddannelsen af musiklærere.