Musiklærerforeningen

Blog

Morgensang - skolesang - sang

Genindfør morgensang! Genindfør? Hvorfor blev morgensang afskaffet? Var det fordi man ikke kunne synge? Nej. Var det fordi repertoiret var forkert? Måske Var det fordi det handlede om opdragelse og ikke om sang? Hm

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flere og flere skoler indfører morgensang et par gange om ugen eller mere. Ofte er det for børnehaveklasse til 6. årgang, fordi disse årgange har obligatorisk musik. På nogle skoler er det for alle årgange.
Og ja - det er godt at synge, det er godt med bevægelse i skolen - også bevægelse af sangstemmen.
At synge sammen skaber et rum af poesi, melodi og fællesskab. Vi fortæller en historie, vi skaber musik sammen, når vi synger.
Morgensang er i dag meget mere end salmer og sange om landet, naturen og den danske folkesjæl. Repertoiret og formålet med morgensang er blevet ændret hen over de sidste år. Børnene og glæden ved at synge er kommet mere i centrum.
Morgensang styrker musikfaget, og musikfaget kvalificerer fællessangen som den kommer til udtryk bl.a. ved morgensang.
Vi skal åbne dørene ud af klasselokalet og bruge hinandens fag i skolen, derfor skal vi have fællessangen ud af musiklokalet, og det skal musiklæreren hjælpe med til. Det kan være ved at have morgensang på skolen og at synge så ofte lejlighed byder sig: Ved Syng dansk dagen, Syngelystdagen, forårs- og julekoncerter, små årgangskoncerter, fællessamlinger mm.


Sang og det at synge er så 'tværfagligt', at det ikke må nøjes med at blive parkeret i musiklokalet og få svært ved at komme ud. Sang og musik i det hele taget kan kvalificere så meget andet undervisning.

Musiklærer

Musiklærerbloggen handler om den musikundervisning der foregår i skolen og hvilke vilkår musiklærerne har for at lave god musikundervisning. Den handler om faget stilling i skolen, og hvad skal børnene lære i musik. Om fagets kerneværdier og hvad kan faget byde ind med i en folkeskole med fokus på inklusion og rummelighed. Men også om, hvad faget kan bidrage med i en værdidebat om folkeskolens værdier. Bloggen kan også berøre uddannelsen af musiklærere.