Jans frikvarter
Blog
Første idrætstime efter sommerferien
En lille beskrivelse af en idrætstime i indskolingen - første idrætstime efter sommerferien.
Jeg havde helt glemt, hvordan det er, at undervise!!
Havde en stor klasse alene i indskolingen. Vi havde idræt. Og med en portion optimisme fra min side, fik vi åbnet op for idræt i skolegården.
Der var fælles start med opvarmning, hvor vi lavede en masse sjove bevægelser. Ungerne gjorde deres bedste og alle havde et smil på læben - for det var sjovt.
Efter opvarmningen blev eleverne præsenteret for nogle forskellige muligheder. Og der var i dagens anledning frit valg - eneste krav, at alle skulle kunne være med.
Hvad havde de af valgmuligheder?
- fodbold
- dødbold
- Antonius
- kongebold
- bowling
- hockey
Ungerne blev herefter sluppet fri. Og det gik rigtig godt.
- En elev slår en anden i skridtet med knyttet hånd. Han skulle vise, hvordan man slår et bestemt slag. (Af samme grund forstår han ikke helt, hvad han har gjort forkert).
- En dreng bliver sur, fordi han bliver slået i skridtet. Han vil hjem. (Han syntes i øvrigt, at den anden dreng burde have slået en helt tredje - for han havde sagt til ham der slog, at det var en helt tredje dreng, som han skulle vise det på)
- En dreng glædede sig til weekenden. Der skulle han til koncert med sine forældre. (Bare til info).
- To piger er små dronninger og har svært ved at give plads til hinanden. Det er svært at holde rækkefølgen, når der skal kastes bold over på den anden side. Og de er i samme gruppe. (Og er bedste veninder - bare ikke her).
- 3 piger og 2 drenge diskuterer højlydt om det er okay, at drengene vil lave om på reglerne i kongebold. Drengene vil sparke hårdt til bolden, så den bliver svær at fange. Pigerne er mere sociale og vil kaste hensynsfuldt til hinanden.
- En pige sætter sig uden for, for hun gider ikke at være sammen med nogen af de andre.
- En dreng satte sig ud, da han ikke fik sin vilje i fodbold.
- Hockey stationen nedlagde sig selv efter 20 minutter. Eleverne gik ellers til den og havde sved på panden. Synd den stoppede! For en af drengene havde stor asfalteksem på det ene knæ. Og han kunne ikke løbe. Og når modstanderne kom løbende hen imod ham, så tog de hensyn til hans handicap. Alle børnene gik i slowmotion omkring eleven (Fairplay, når det er størst)
- En anden pige har nærmest tabt sin fod - så ondt virkede det til at gøre, alene ud fra den måde hun trak den "manglende" fod på. Hun stemplede helt sikkert ud fra timen der. (Hvis hun fik lov at bestemme).
- En bold sætter sig fast på taget.
- Nogle elever ville ikke have de andre med til fodbold. Så der var nogle sure miner fra 2 elever, som gerne ville være med.
- Midt i det hele, så var der lige nogle af de andre børn, passede sig selv - de hyggede sig med dødbold.
Sum og summarum.......masser af gang i idrætstimen.
Læreren fik trænet sin tålmodighed, empati og tillid til, at ungerne i den sidste ende nok skulle få en god oplevelse. Konflikthåndteringen blev anvendt - eleverne fik lov at se konflikten fra et andet perspektiv end lige deres eget. Andre fik en snak med læreren om, hvad der lige fyldte i deres hverdag. Og andre igen lærte om, hvor forskelligt drenge og piger tænkte om en leg. Alle med behov, oplevede at få en værdifuld opmærksomhedspause sammen med læreren.
Idrætstimen sluttede i øvrigt med frugt og smil på læben fra alle eleverne. Og da jeg mødte ind i klassen senere på dagen, så var de parat til at tage en tørn mere i det mere "uforpligtende" fag understøttende undervisning og en omgang yatzy.
Så er skoleåret i gang - god arbejdslyst til jer alle.