Jans frikvarter

Blog

Drop valgkampen og giv arbejdstidskommisionen ro.

Regeringspartierne har travlt. De er ved at lave valgkamp på folkeskoleområdet. Giv arbejdstidskommissionen arbejdsro i stedet for. Hvad giver det af ønsker til Per B. Christensen og hans arbejdsgruppe fra min side? At de gør min nej stemme ved overenskomsten til skamme.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære regeringspartier. Stop nu jeres evindelige jagt på nye stemmer gennem et skoleudspil, der skal justere på den nye folkeskolereform. Folkeskolen er alt for vigtig til, at man skal bringe den ind i en valgkamp. Selv om jeg er fortaler for en gennemgribende ændring af Corydon og Antorinis hærværk på folkeskolen, så skal den ikke ændres på grund af en valgkamp.

Det er folkeskolen alt for vigtig til. Vi har allerede tabt det dyrbare porcelæn på gulvet med et rungende brag i 2013. At man efterfølgende lod som om, at braget var det bedste der var sket for folkeskolen er mig stadig en gåde. Det vigtige er ikke at tage æren for en kursændring. Men at få sat den rigtige kursændring. Vi skal have både lærere og elever tilbage i folkeskolen. Og vi skal tilbage til fokus på dannelsen af det hele menneske. Ikke om en præmiepulje kan belønne en skole for at løfte elevernes faglighed gennem diverse tests. Vi snakker om børn og unge mennesker. Ikke en japansk bil, som er optimeret gennem målinger og ændring af arbejdsmetoder.

Det giver også arbejdstidskommissionen et stort ansvar. Det handler ikke kun om lærernes arbejdstid. Men også om, hvordan man skaber en folkeskole, hvor eleverne ikke forsvinder over i friskolerne og hvor undervisningen ikke længere politiseres med spøgelsesbegreber som læringsmålstyring . Slip resultatmålene og arbejd mere med dannelsen frem for det evalueringsmiljø med tests, som åbenbart er det eneste som politikerne kan forholde sig til. Senest eksemplificeret meget uheldigt ved Løkkes præmiepulje. Slip lærerne fri – både med didaktikken og muligheden for mere forberedelsestid. 

Jans frikvarter

Lærer og meningsdanner. Arbejder i indskolingen, hvor matematik og idræt fylder rigtig meget. Idræt er hjertefaget. Men matematikundervisningen ligger også under huden og kribler. Jeg elsker at prøve at forstå elevernes udfordringer med matematikken og samtidig gøre faget så forståelig og konkret som muligt for det enkelte barn. For mig er idræt bare en magisk verden. Som jeg er nødt til at dele med børnene. Jeg er indskolingslærer pga. børnenes umiddelbarhed og ligefremhed. Ingen er mere begejstrede og fantastiske til at udfylde livsglæde end indskolingsbørn. Mit yndlingsmotto er: ”Længe leve barndommen”. Og netop i undervisningen præsenterer børnene barndommen for mig, når jeg mindst venter det. Og via denne blog håber jeg at kunne dele nogle af disse oplevelser. Jans frikvarter handler hovedsageligt om børn. Men i og med, at bloggen hedder Jans frikvarter, så kan der komme et enkelt pip om andre ting, hvis NEJ-hatten falder for tungt ned over øjnene. For på vores skole bruger vi også frikvarterne på at læsse af på kollegaerne, hvis der er behov for det.

Få nu beskrevet sobert, om brugen af læringsplatforme er den rigtige. Undersøg, hvor meget tid og hvor dyrt det har været, at anvende noget så ubrugeligt som læringsplatforme. Det er tidsrøvere, som forældrene alligevel ikke bruger. Meningsløsheden er til at få øje på fra lærerne.

Opdag nu, hvor trætte børnene er, når de kommer ud på starten af eftermiddagen. Er effekten af undervisningen til at få øje på sidst på skoledagen? Kunne man med fordel afkorte skoledagen og give lærerne mere forberedelse den vej? Og lad nu være med at komme med et forslag, som er så forsigtigt, at det er politisk ikke støder nogen. Vær ærlig.

Endelig anbefal kommunen og KLs læringskonsulenter om en pause fra folkeskolen med deres mange pædagogiske ideer. De fjerner fokus fra lærernes kerneopgaver. Bed i stedet kommunerne om, at lade være med at svinge sparekniven over skolerne. De første 4 -5år blev skolerne tilført kapital på ca. 1,8 mia. Den fest er ovre. Og lærernes nye ekstra timer finansierer alene den nye og anderledes skoledag. Kommunerne presser nu citronen yderligere ved store besparelser lokalt. Tingene hænger ikke sammen. Ambitioner fra politikerne om en fantastisk skole sammenholdt med kommunale besparelser.

God arbejdslyst til arbejdstidskommissionen