Marie Elmegaard

Blog

Farvel og goddag

Forberedelsesugen går på held og det betyder farvel og goddag til en masse dansklærere.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skoleåret er gået på held, og flere vemodige men samtidige berigende farveller, er det blevet til i denne uge. Kolleger kommer og går i disse år – dels af personlige, men også arbejdsrelaterede årsager. Jeg oplever, at flere og flere lærere omkring mig fortvivles af deres ”profession” – ja tidligere hed det gerning – og i denne rejse af overvejelser for og imod, når flere og flere til den konklusion, at lærergerningen, mødet mellem mennesker og det magiske i at opnå fornyet indsigt, bare ikke i en systemisk tænkende tid giver mening.

Jeg tænker, at et grundvilkår som dansklærer netop er perioder med fortvivlelse, frustration og søgen efter mening som et led i at blive klogere på sin egen praksis og udvælge det indhold og den form, som imødekommer elevernes ståsted og potentielle dannelsesrejse. Men fortvivlelsen må aldrig blive en afgrund af portaler, vækst og tidspres.

Marie Elmegaard

Lærer, pædagogisk konsulent v/CFU UCL. Pædagogisk konsulent, folkeskolelærer, efterskolelærer, kursusholder, konferencedyrker, læsehest, skrivenørd og tidligere formand for Dansklærerforeningens bestyrelse for grundskolen. Mange titler, men helt igennem danskmenneske og med et hjerte, der brænder for danskfaget i dets mangfoldige fylde og form. Jeg blogger særligt om litteraturdidaktik og skrivedidaktik og om, hvordan danskfagets kerne af tekster og sprog kan udfoldes for særligt mellemtrinnets elever. Alt sammen for, at faget, eleverne og læreren slår danskfaglige gnister.

Netop derfor var det så berigende, da jeg i går sagde farvel til Susanne. Susanne gik side og side med mig – og hvor jeg pakkede ud, klippede, kreerede nye forløb og lavede skema og kalender i hånden til min kommende klasse, ja da rejste Susanne gennem bøger, materialer, noter og minder fra sin tid som dansklærer. Susanne har været dansklærer i en menneskealder og da jeg spurgte hende, hvad hun bedst huskede fra sin dansklærertid, så var det Jørgen Frost, der blev nævnt igen og igen.

Principper for god læseundervisning beror først og fremmest på lærerens mestring og styring af læseundervisningen. Ordene, mestring og styring, klinger så rart i mine ører, fordi de netop betoner betydningen af læreren i rummet, lærerens faglige identitet og ikke mindst lærerens møde med eleverne. Fundamentet for, at vi alle lærer! Så med Susanne og Jørgen Frost i baghovedet drager jeg ud på eventyr – og forhåbentlig en erkendelsesrejse af, at den systemiske tænkning er kommet for at blive, men den kan aldrig fungere uden en dansklærer, der brænder, tænker nyt og anderledes og ser, at undervisning er et forfinet ord for det magiske, lærerige møde mellem mennesker.