Læs mere fra bloggen: Marie Elmegaard
Blog
Nyt skoleår – nye grammatikvaner?
I en årrække har min kollega, Anette Vestergaard Søberg, og jeg bakset med at finde svar på, hvordan man skaber en grammatikundervisning, der for alvor løfter elevernes skriftsproglige kompetencer. Vi deler her en række ideer til, hvordan grammatikundervisningen i dansk kan gå nye veje.
Skoleåret nærmer sig sin afslutning med hastige skridt. Midt i en summen af oprydning og klargøring til det nye skoleår, møder vi i disse uger dansklærere på CFU, der diskuterer og reflekterer over, hvordan de kan tilrettelægge en grammatikundervisning, der er motiverende og undersøgende i sin natur.
Hvad er undersøgende danskundervisning? Undersøgende
grammatikundervisning?
Vi genkender undersøgende didaktiske metoder fra
naturfagene og projektet KIDM (Kvalitet i dansk og matematik) fra 2016-2019. Der
er en spirende interesse blandt dansklærerne for at integrere undersøgende
didaktiske metoder i alle dele af danskundervisningen, her også grammatikundervisningen,
med det formål at styrke elevernes skriftsproglige udvikling og skabe glæde ved
at bruge sproget.
Elevernes undersøgelser af sproget står centralt i den undersøgende grammatikundervisning. Mange dansklærere oplever, at de har en tilbagetrukket, om end vigtig rolle i undervisningen, fordi undervisningen indledes med elevernes opdagelse og undersøgelse af et grammatisk emne, og lærerens rolle er at stilladsere elevernes læreprocesser, sammenfatte de mange drøftelser og holde en faglig hånd i ryggen på de elever, der har brug for det. Kigger du ind i det undersøgende klasserum, vil du med garanti opleve, at:
· eleverne har en aktiv rolle i undervisningen og egen læreproces.
· dialogen har særlig og omfangsrig ”plads” i
undervisningen.
Et eksempel fra den undersøgende grammatikundervisning
Lad os se
på et konkret eksempel på undersøgende grammatikundervisning med fokus på
sammensatte ord.
Eleverne indleder med at finde mønstre i sammensatte ord – tryk, stavemåde og
ordklasse. Måske klipper de også ordene op for at undersøge dem nærmere. Dernæst skal
eleverne på opdagelse i en tekst, som de i forvejen er i gang at læse i dansk,
og som appellerer til at undersøge
afsenderes brug af sammensatte ord. Eleverne afslutter sammen med dansklæreren opdagelsesfasen
ved at sammenfatte deres fund. Sammenfatningen bruger eleverne til at undersøge sammensatte
ord i tekster, som de tidligere har skrevet i dansk og til fremstilling af nye
tekster. Vi står som dansklærere
parate med vores grammatiske viden om sammensatte ord parat til at stilladsere
og støtte eleverne i
deres undersøgelse af sproget.
I den
undersøgende grammatikundervisning forudsætter vi, at eleverne kan bidrage med
en masse sproglige
erfaringer i undervisningen og langt fra er novicer, der skal lære grammatiske
regler, førend de kan
undersøge og bruge grammatik i egne tekster – både til at udvikle
sprogrigtighed og bruge sproget i en kommunikationssituation.
Syv ideer til en undersøgende grammatikundervisning
Vi har syv ideer til, hvordan man kan starte en undersøgende
grammatikundervisning:
1. Lad sprogsamtaler fylde klasserummet på samme måde som litteratursamtaler.
2. Undersøg sproget sammen med eleverne. Det er ok, at du ikke har alle svarene.
3. Vær altid på jagt efter anledninger til at tale om grammatik i de tekster eleverne læser og skriver.
4. Stil åbne spørgsmål, der lægger op til fælles undren og undersøgelse af grammatik og sproglige valg.
5. Skab rum for sproglige eksperimenter i klasserummet. Afprøv forskellige sproglige muligheder i fællesskab.
6. Kend dine elevers sproglige udfordringer, og støt dem i at sætte fokus på dem.
7. Hav mod til at give slip på den traditionelle grammatikundervisning.
I din lokale CFU’s Informationssamling finder du enkelte læremidler, der understøtter en undersøgende grammatikundervisning.
Og som en lille bibemærkning. I forbindelse med offentliggørelsen af resultaterne fra den danske undersøgelse, Gramma3, fra 2020 har Nationalt Videncenter for Læsning udgivet en podcast med gode råd til, hvordan grammatikundervisningen i udskolingens tre store sprogfag kan bevæge sig af nye veje. Lyt til den her: https://videnomlaesning.dk/aktuelt/nyheder/2020/naar-laerere-og-elever-er-sammen-om-grammatik/
God grammatiklyst i kommende skoleår.