Marie Elmegaard

Blog

Lempede Fælles Mål - med varsomhed og vovemod

Med Jeanette Sjøbergs ord, Didaktik frem for teknik, tak!, ønsker jeg alle en snarlig god sommerferie. Det er tid til at rydde ud, gøre klar og anskue et nyt skoleår fuld af varsomhed og vovemod.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

“Med varsomhed og vovemod” er titlen på en af mine absolutte favoritter blandt Dansklærerforeningens udgivelser. Indholdet og bogens form tiltaler mig på mange planer, men det er især titlen som konstant rejser med mig i mit danskfaglige virke. 

Varsomhed og vovemod skal der til hver gang, vi træder ind i en danskfaglig virkelighed. Hver gang vi kaster et nyt emne, en ny metode, et nyt lærermiddel ind i elevernes verden – med det enormt ensidige formål at forstyrre deres verdensforståelse. 

Marie Elmegaard

Lærer, pædagogisk konsulent v/CFU UCL. Pædagogisk konsulent, folkeskolelærer, efterskolelærer, kursusholder, konferencedyrker, læsehest, skrivenørd og tidligere formand for Dansklærerforeningens bestyrelse for grundskolen. Mange titler, men helt igennem danskmenneske og med et hjerte, der brænder for danskfaget i dets mangfoldige fylde og form. Jeg blogger særligt om litteraturdidaktik og skrivedidaktik og om, hvordan danskfagets kerne af tekster og sprog kan udfoldes for særligt mellemtrinnets elever. Alt sammen for, at faget, eleverne og læreren slår danskfaglige gnister.

Den løbebane for faglig energi og begejstring har over en årrække haft svære odds. Systemet stemte undervisningens byggestene ude og skabte så voldsom en virkelighed for undervisningen, at den har haft urimelige betingelser for at slå rod og kaste eleverne ud på en selvforglemmelsens rejse. 

Jeg har set det ske og har ligesom mange af mine kolleger kæmpet en kamp for at bevare den professionelle dømmekraft – vande og gøde den med den konsekvens ingen blomstring at anskue. 

Netop derfor glæder jeg mig til et nyt skoleår, hvor varsomhed og vovemod skal være blandt mine pejlemærker. Hvor didaktik og pædagogik frem for teknik skal flyde i stride strømme – i klasseværelset, på lærerværelset, i det digitale værelse, ja i mange sammenhænge og på mangfoldig vis. 

Jeg glæder mig over, at der findes dygtige skolemennesker, som har set behovet for en folkeskole, hvor den professionelle dømmekraft og den didaktiske frihed foldes ud. I er drevet af vovemod, varsomhed og en uanmindelig stor ansvarsfølelse. I tænker skole, liv og ånd. 

Det sker lige nu. Der sker vigtige forandringer med lempede Fælles Mål, som vi alle har et ansvar for bliver til skabelsen af en bedre folkeskole. En folkeskole, hvor varsomhed og vovemod får undervisningen til at slå rod og lader eleverne glemme sig selv i et fagligt øjeblik. God sommerferie og god forberedelse - fyr løs af de gode ideer til sjov, vild, inspirerende, anderledes, fordybende, sprudlende, mærkværdig, åndssvag, hyggelig, fantasifuld (ja, jeg kunne blive ved) danskundervisning – og forhåbentlig mærkes alle disse gode intentioner i didaktikken og pædagogikkens navn langt ind i systemets hjerte.