Blog

Faglokaler – fokus på faget og ro til at lære

Eleverne er gået på sommerferie og lærere landet over skal til at gøre klar til næste skoleår. For mig er der mere oprydning, end der plejer at være, da vi endelig kan få vores faglokaler tilbage efter corona-skolen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Der skal igen stå ”Engelsk” på døren ind til lokale 14 og ikke "7.b." Det ser jeg som engelsklærer meget frem til. Det kræver dog en del oprydning, rengøring og reparation af diverse skabe og gardiner efter at eleverne, under corona-skolen, har brug lokalet som et traditionelt klasseværelse. Det bliver godt for både elever og lærere, at der igen kommer fokus på faget gennem faglokalerne.

Faglokaler - ikke blot til musik, biologi og fysik

De fleste forbinder faglokaler med fag som håndværk og design, musik, fysik og biologi. Musiklæreren fylder sit lokale med instrumenter, det samme gør biologilæreren og fysiklæreren, der nok ligeledes har et kort over det periodiske system hængende, men hvad gør engelsklæreren?

Engelskfaget bærer naturligvis præg af at være et værktøj – et sprog, en måde at kommunikere på. Engelsk er dermed et vigtigt element i at udvikle elevernes interkulturelle kompetencer. Det kan et faglokale understøtte. I mit lokale hænger flag fra flere engelsktalende lande, citater af mennesker der enten har haft stor indflydelse på den historiske tid de levede i, eller på det verdenssamfund vi er en del af i dag. På væggene er der overskrifter fra aktuelle emner fx Shooting at Robb Elementary School in Uvalde - Texas, Roe v. Wade samt plakater med FNs Menneskerettigheder. Eleverne kan også finde elevproduktioner af historiske emner eller en plakat om at opnå succes gennem ”8 to be great”. Alt sammen en del af den udsmykning, der gerne skulle inspirere, motivere og skabe en faglig ramme om engelskfaget i lokalet. Gevinsten ved at have faglokaler er dog ikke blot, at læreren får mulighed for at dekorere og sortere i hvilke citater, der skal præge samtalen i undervisningsrummet – gevinsten er meget større.

Klar og parat til timestart

Når jeg som lærer åbner for lokalet til undervisningen og eleverne efterfølgende kommer ind i lokalet, er der en anden ro. I de seneste to år, har jeg som underviser skulle indtage elevernes klasseværelse, før jeg kunne starte undervisningen. Madpakkelugten er til at leve med, men forstyrrende for læringen er, at måske ikke alle elever var færdige med at holde pause. Flere elever sad måske i mindre grupper i lokalet, hvor de sammen så youtube, der ikke helt var nået til slutningen, da klokken ringede. Andre kom driblende ind i lokalet med en basketball, og flere skulle mindes om, at tage jakken af efter pausen, eller lige pakke deres matematikbøger væk, før vi kunne gå i gang. Selvfølgelig er der også elever, der kommer for sent til et faglokale, men der er mulighed for at sikre, at det ikke bliver forstyrrende.

Jeg glæder mig til vi starter op i faglokalerne igen. Det giver ro til at lære og et meget større fagligt fokus.

Folkeskolens engelskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Karin Keller Albrechtsen er Folkeskolens engelskrådgiver, mens Maria Roneklindt er på barsel. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: karinkelleralbrechtsen@gmail.com