Blog
Når vi åbner klasseværelset og skaber et rum for at forstå kulturelle koder
Et besøg fra Californien gav eleverne i 9. klasse mulighed for at stille relevante spørgsmål til emner, der er på årsplanen. Efterfølgende gav det en dybere forståelse for kulturelle koder og socialiseringens betydning for vores holdninger.
En tidligere elev på skolen, Karina, der nu bor i Californien, kom forbi for at hilse på min kollega, der havde undervist hende for 25 år siden. Det er i sig selv værd at skrive et blogindlæg om i en tid, hvor for få ønsker et arbejdsliv som lærer. Tænk at kunne sætte så betydeligt et aftryk i elever, at de stadig efter 25 år, kommer og hilser på.
Spørgetime til 9. årgang
Dog er fokus i dette indlæg på, hvor givende det er, at åbne sit klasseværelse for forskellige kulturelle stemmer. Karina var frisk på at møde ind igen senere på ugen, hvor vi aftalte at 9. klasserne fik mulighed for at stille spørgsmål til emner, der relaterede sig til USA. Det blev til 90 minutter med fokus på Women's Rights, Roe vs. Wade, Federal laws vs. State laws, gun laws, racism, poverty, crime og police violence.
Kulturelle koder - læreren som kulturbærer
Som engelsklærer synes jeg, at det er vigtigt at være sine egne kulturelle koder bevidst. At vi er bevidste om de kulturelle briller vi som lærere eksempelvis ser og forstår ovenstående emner gennem. Det kan være vanskeligt, da vi ikke er amerikanere eller englændere, men kulturbærere af vores egen kultur.
Derfor er det også en forudsætning, at vi og eleverne udover at være historiebevidste også er reflekterende omkring kultur. At vi forstår sammenhængen mellem kultur og meningsdannelse.
Refleksion og forståelse for kulturens betydning er afgørende
Eleverne stillede ivrigt spørgsmål, måske fordi svarene var ikke nødvendigvis var givet på forhånd. Holdningerne var udtryk for, at Karina havde boet i USA det mest af sit voksne liv. Begrundelserne for holdningerne var ikke filtreret gennem danske normer, men netop skabt af erfaringer og værdier fra en liv i en mindre by i Californien.
Det er fantastisk for eleverne at kunne referere til førstehåndskilder. Det er givende for eleverne, at de i perspektiverne de mødte, kan reflektere deres egne holdninger. Dog er det afgørende at eleverne kan begribe kulturens betydning for vores holdninger og dermed måske møde verden med mere tålmodighed, forståelse og åbenhed.