Biologi

Blog

Ægte fakta og reel oplysning

De seneste år har debatten om vaccine eller ej raset i medierne.

Offentliggjort Sidst opdateret

Biologi

Tilføj beskrivelse

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Meget af debatten foregår på de sociale medier, og er ofte præget af uvidenhed, frygt og hvad ”folk ligesom synes ”.

Al ære og respekt for, at forældre er bekymrede for deres børns ve og vel. Men jeg bliver simpelthen bare nogle gange så træt, når den ene undersøgelse efter den anden viser, at vaccine redder liv og at evt. bivirkninger så rigeligt opvejes af de mange børn, vaccinerne redder. Og man så alligevel ikke vil lytte til dem, der virkelig ved hvad de snakker om, men stadigvæk ”synes” at det ”føles” bedst at droppe vaccinationen. Derfor har f.eks. kun hver fjerde 12-årige pige fået første del af HPV-vaccinen.

Vi skal som biologilærere være med til at oplyse eleverne om de naturfaglige fakta, så de bliver bedre rustet til at træffe deres valg. Vi skal ikke træffe valget for eleverne, men vi skal tage debatten med dem og være medvirkende til, at de får mulighed for at træffe et valg på et oplyst grundlag. Og det er ikke kun hvad angår vacciner. Det er også i forhold til debatter om f.eks. miljø, landbrug og naturbeskyttelse, at vi skal være med til at give vores elever de nødvendige fakta, så de kan deltage i debatterne med en god faglig ballast og stille spørgsmål ved det, de hører. Det er der mere brug for end nogensinde i disse ”alternative fakta” tider.