
Biologi
Blog
Faglige kurser inspirerer og udvikler
Når 30 natur/teknologilærere samles til fagligt kursus, skabes der grundlag for udvikling og ægte didaktiske diskussioner.
Jeg havde for nylig den glæde at være instruktør på et fagligt kursus for natur/teknologilærere. Deltagerne kom fra det meste af Midt – og Østjylland, og jeg oplevede en flok lærere, der i den grad var klar til at suge til sig og lade sig inspirere og ikke mindst dele egne erfaringer og idéer med de andre deltagere. Der var stort set ingen snak om manglende tid og krav fra oven om alverdens mere eller mindre meningsfulde ting, men derimod en glæde og begejstring for undervisning og en idérigdom, som blev styrket af samarbejdet om de forskellige aktiviteter og tiden til den pædagogiske diskussion. Det er forunderligt at opleve, hvordan sådan en flok lærere nærmest ikke er til at stoppe, når de får til lov at dykke ned i deres fag. Det burde alle lærere have mulighed for mindst to gange om året, for jeg er sikker på, at man efter et sådant kursus kommer tilbage på skolen med fornyet energi og masser af ideer og inspiration, som uden tvivl vil gavne eleverne. Behøver jeg at sige, at jeg som instruktør også gik hjem fyldt op med inspiration og nye idéer?
Der er ikke mange ressourcer til faglige kurser rundt omkring i kommunerne og ofte prioriteres mere overordnede emner som inklusion, klasseledelse osv. Alt sammen vigtigt, men hvis eleverne ”skal blive så dygtige, som de kan”, så kræver det altså også, at lærerne er fagligt godt rustet. Jeg håber, alle lærere får lov at opleve den magi der opstår, når man mødes omkring et fag.