
Biologi
Blog
Undersøgelser i naturfag – hvordan får jeg alle med?
Det er onsdag, der står biologi på skemaet og 8. klasse er samlet i naturfagslokalet. Der skal laves et par forholdsvis simple undersøgelser af planters respiration og fotosyntese. Den klassiske med vandpest, reagensglas, CO2-indiaktor osv.
Efter en kort introduktion skal eleverne i gang, og så har vi balladen. For det er langt fra elle elever i klassen, der kan finde ud at begå sig på behørig rolig og forsvarlig vis i et laboratorium. Ikke fordi de ikke har fået at vide, hvordan det skal foregå. Heller ikke fordi de ikke har fået at vide, hvad de skal. Programmet er tydeligt gennemgået og skrevet på tavlen og alle har fået en ”køreplan”, som vi har gennemgået. Der er med andre ord ”en tydelig stilladsering”. Alligevel evner en mindre gruppe ikke at indgå i undervisningen.
Jeg har (heldigvis) en pæn flok, der både kan og vil arbejde fornuftigt med stoffet. Så er der selvfølgelig også en gruppe, der gerne vil, men ikke rigtig kan – de skal selvfølgelig have hjælp, og dem vil jeg jo gerne bruge tid på, så de også får et godt resultat og oplever en succes, får øvet nogle praktiske færdigheder og får fyldt lidt viden på. Men så er der den sidste lille gruppe, som, på trods af det forholdsvis lille antal elever, måske 3-5 stykker, tager langt det meste af min tid uden at få noget om helst ud af det. Nogle fordi de hverken kan eller vil, nogle fordi de bare ikke vil – men godt kunne, hvis de gad. Det er næsten det værste.
Og så står jeg så der, i naturfagslokalet, som er fyldt med potentielt farlige ting som gashaner, glasvarer mm., som en opfindsom elev kan finde på tusind forskellige måder at bruge uhensigtsmæssigt. Med en flok elever, der bare ikke VIL. Som ødelægger det for alle de andre og for dem selv ved overhovedet ikke at gøre det, de bliver bedt om. Som gør mig i dårligt humør, fordi jeg skal bruge al min tid på at irettesætte/skælde ud og forhindre ulykker. Og som forhindrer mig i at hjælpe de to første grupper, der gerne vil.
Så hvad gør jeg? Hvad gør I? Hvordan pokker får jeg dem med i min undervisning, så vi kan lave undersøgende, afvekslende, spændende biologiundervisning? Jeg tror ikke, jeg er den eneste lærer i landet, der står med disse udfordringer. Jeg forsøger nu at italesætte, at der er nogle situationer, hvor det som lærer simpelthen nærmest er umuligt at rumme alle typer elever. For mit vedkommende typisk i naturfagene i udskolingen og i natur/teknologi længere nede. Hvis jeg skal opfylde målene om, at disse fag skal være undersøgende og udforskende og ikke blot foregå foran en skærm, så mangler jeg simpelthen nogle redskaber til at kunne rumme ”vil ikke” gruppen.
Behøver jeg at sige, at det var en fest at lave natur/teknologiundervisning med dobbelt bemanding og mere tid, da vi lavede nødundervisning i foråret? Mon ikke det er noget af det, der skal til, hvis vi gerne vil rumme alle? Hvad siger I?