Sproglærerforeningen for engelsk, tysk og fransk

Blog

Skjult prøveforberedelse i mdl. engelsk

Inspiration til elevforberedelser i forbindelse med træning til sommerens mundtlige prøver.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Litteraturliste og prøvespørgsmålene ligger nu klar. God følelse. Mine kære elever er nu i gang med at færdiggøre det sidste område, der i dette tilfælde er ”Tourist Attractions in English Speaking Countries”.

Jeg vil i dette indlæg beskrive, hvordan jeg angriber det OG samtidig gør det super prøverelevant.

Eleverne laver en kæmpeliste som til slut bliver til en meget omfattende inspirationsliste.

Engelsk-bloggen

Engelskbloggen provokerer, engagerer, skaber debat og lægger op til dialog og udvikling af engelskfaget og didaktikken. Vær med! Skriv, like, kommenter!

Herefter vælger de en hver. De er naturligvis forskellige og skal dække et bredt udsnit af landene.

De går nu i gang med at undersøge alt om attraktionen. Der tages flittigt noter her.

Der skal nu udarbejdes en outline, som skal godkendes af mig.

Eleverne skal nu forberede en stand på en messe, hvor den anden klasse (som laver noget lignende) kommer på besøg på vores ”Tourist Fair”.

Eleverne skal have styr på ALT lige fra historie, priser, åbningstider, hvordan man kommer dertil, osv.

Der indsamles og arrangeres blikfang i form af foto, tekst og farver.

Da alt på standen/messen foregår på engelsk, skal der findes og læres en masse ord og sætninger. Der skal også øves på at fremlægge en mindre ”tale/fremlæggelse” som naturligvis er kernen i salgstalen for attraktionen.

Gæsterne på messen går rundt og får herigennem kendskab og fakta om en hel række ting, som de skal bedømme (komme med kritik af) bagefter.

Eleverne på standene får herved fortalt og brugt de samme vendinger og ord mange gang. Når der kommer spørgsmål fra deres kammerater, som de ikke er forberedt på, er de nødt til at svare ud fra det knap så forberedte.

I den efterfølgende lektion er det den anden klasse, der stiller an med en messe og en masse stande.

Jeg har prøvet noget lignende i forbindelse med lejrskoletur til London. Her valgte jeg dog attraktionerne, for at sikre mig at vi kom godt rundt om Londons mange forskellige attraktioner.

Vi lavede messe hjemme på skolen som førnævnte messe. Ud over det fik eleverne til opgave at fortælle kort om den enkelte attraktion før vi besøgte den i London.

Elevernes selvtillid vokser langsomt i forbindelse med besøgene af standene, så de til sidst står med brystkassen fremme og hagen oppe og kigger knapt nok i notaterne, når de fortæller om den enkelte attraktion så mange gange.

Træningen er naturligvis meget lig arbejdet op til den mundtlige prøve. Mange elever tester tingene på hinanden. Informationssøgning øves. Ord, fraser og sætninger skal findes og den korrekte udtale skal indøves. Alt sammen spændende og relevant inden prøven. PRØV DET!

Carsten Larsen, Sproglærerforeningen, Engelsk Fagudvalg