eTwinning

Blog

And the Winner is...

Samarbejde og projekter på tværs af landegrænser er enormt givende. Ikke nok med, man kan skabe et godt netværk som lærer, eleverne får også mulighed for at lære om livet i andre lande og skabe venskaber på tværs af landegrænser. Nogle gange er projekterne af en så høj kvalitet, at de fortjener at blive belønnet. Det gør man i eTwinning.

Offentliggjort Sidst opdateret

Jeg har været så heldig at være en del af et team, der udvælger kandidater til at vinde en European eTwinning Price. Jeg har derfor haft adgang til at se nogle formidable projekter, der har været så gode, at de ikke bare har fået nationalt og europæisk kvalitetsmærke, men også er blevet indstillet til europæisk eTwinning-pris. Jeg var denne gang i gruppe med en rumænsk NSO og en portugisisk lærer. Vi var heldigvis helt enige, så voteringen gik ganske smertefrit for os, og vi fik videresendt to projekter af virkelig høj kvalitet.

Hvad er det så, der gør projekter så fantastiske?

For det første, har lærerne været skarpe i deres planlægning og fået forventningsafstemt. De har evnet at få deres elever til at samarbejde på tværs af landegrænser og har overvundet såvel sproglige udfordringer som begrænset adgang til og evner for IT. Der er blevet debatteret og bearbejdet ivrigt på kryds og tværs. Om det er plakater, fælles sang, skuespil, manifests eller andet, så er det tydeligt, eleverne har været meget engagerede. Alle projekter er, som en del af processen, blevet grundigt efterbearbejdet og evalueret.

eTwinning

eTwinning er en gratis og sikker digital platform udviklet for lærere og elever til at netværke og lave skolesamarbejdsprojekter i Europa. Vi er nogle eTwinning ambassadører fra grundskolen, som gerne vil udbrede kendskab til de mange muligheder med eTwinning. Beskrive, debattere og dele gode undervisningsforløb i forhold til eTwinning. Vi vil bruge bloggen til dels at beskrive og debattere vores arbejde med eTwinning og dels at beskrive spændende projekter med og til elever i eTwinning projekter.

Et af de virkelig gode projekter, jeg har set, omhandlede ”Fake News”. Eleverne stiftede bekendtskab med begrebet og skulle derefter selv kreere falske historier i grupper på tværs af landene. De skulle desuden finde historier, der var sande (gerne så man kunne komme i tvivl). Det blev samlet til en stor fælles Kahoot, hvor det gjaldt for deltagerne om at spotte ”Fake News”.

Et projekt gik ud på at lave en ”armchair-travel” rundt i Europa, formet som en interrailtur. Det var både interessant og lærerigt for alle deltagerne at komme rundt i forskellige europæiske lande og byer. Det var naturligvis deltagerne selv, der var ”guides” og planlagde turen.

Et projekt tog deltagerne ud i rummet, mens et andet tog dem hjem til deres mor. Intet emne er for stort eller for lille.

Nøj, hvor er jeg blevet inspireret. Der er nærmest ikke det tema, man ikke kan lave et eTwinning projekt om. Særligt øst- og syd Europa er meget aktive eTwinnere og rigt repræsenteret i opløbet om priserne. Desværre kniber det stadig at få de nordiske lande med.

Det er synd.

Der er så meget guld at hente.

P.S. Jeg ved desværre ikke endnu, hvem vinderne blev.

Det kan ses på eTwinning platformen senere i år.