eTwinning
Blog
Hvordan skal danske elever ’etwinne’ kreativt med elever på tyske skoler på tysk
Lærere fra Danmark og lærere fra Schleswig -Holstein planlagde samarbejdsprojekter for eleverne på tredages eTwinning seminar på Sankelmark
I denne blog vil jeg komme nærmere ind på de aftalte samarbejdsprojekter.
Du kan læse om det - i sidste uge - afholdte seminar her: https://www.folkeskolen.dk/1855104/kan-danske-elever-etwinne-kreativt-med-elever-paa-tyske-skoler-paa-tysk
Jeg vil nu beskrive de projekter, der blev aftalt på seminaret. Du kan desuden høre Charlotte interviewe nogle af deltagere.
Først kan du høre interview med Vivi fra Parkskolen i Struer https://youtu.be/dPoGWXC_RHs og Miriam fra Lornsenschule i Schleswig https://youtu.be/cY52Elgaujk ,
De to lavede sammen med to andre lærere et eventyr projekt.
Til min og flere andres overraskelse bliver der undervist i dansk på flere af de tyske skoler. Lærerne herfra ville gerne inddrage flere sprog, så projekterne arbejder med både tysk, dansk og engelsk.
Sprog
Alle var også ret interesserede i et egentlig møde mellem eleverne og her blev peget på økonomiske muligheder som Erasmus+ og Interreg.
Et par af de tyske skoler ville gerne på besøg, hvor danske elever talte dansk så deres elever kunne få øvet deres danske - og med genbesøg på tysk i Tyskland, hvor danske børn kunne få øvet deres tyske.
Interview med Merve, Theodor-Storm-Schule Husum: https://youtu.be/VJaja2hJ1oE
Jeg tænker faktisk, at det giver børnene en enorm tryghed at vide at begge parter kan lidt af begge sprog ved besøg. Og samtidig er det også motiverende at børnene er ligestillede mht. deres fremmedsprog.
Faglighed
Jeg troede også faglighed var ret afgørende for projekterne, men jeg tog fejl. Folk ville gerne samarbejder, hvor de kunne se, eleverne fik et godt og sjovt forløb. Og alle deltagere kunne nemt se egen faglighed ind i projekterne. Det var spændende for mig - jeg er ikke just vant til at møde den åbenhed blandt lærere, der ikke har prøvet eTwinning.
De planlagte projekter var alle med en realistisk og klar rød tråd, men også ret åbne i forhold til elevernes valg af udtryk i produkterne. De indeholder en stor grad af elevinddragelse.
Nogle elever skulle lave opgaver til en fælles julekalender, andre udvælge lokale eventyr til de andre klasser suppleret med en kahoot, og senere fortolke eventyrene på selvvalgte kreative måder. En gruppe havde elever fra 6, 7 og 8 klasser.
Det var ret strukturerede fine små projekter. Deltagerne mente, at først skulle samarbejdet afprøves - så kunne de herefter tage stilling til, om samarbejdet også skulle fortsættes.
En gruppe blev efter planlægningen enige om at der var for mange elever - så de delte sig i to identiske projekter.
Sprogbad
Jeg kan varmt anbefale tysklærere at holde øje med et lignende seminar. Tre dages uafbrudt forhandling og samarbejde og arbejde på tysk i en god og positiv atmosfære giver så meget på den faglige konto til en selv. Man er så træt sidst på dagen og begynder tilmed at argumentere med sig selv på tysk og tænke i tyske sætninger. Ret sjovt
Hør også interviews med
Tina og Renata fra Küstengymnasium Neustadt in Holstein: https://youtu.be/w-1op384ycs
og https://youtu.be/5RrivivsSXs
og Jytte, Frederiksberg Skole: https://youtu.be/YxJ2rsnLPy0
Så det er både win-win for en selv og senere for ens elever.
Es ist doch Freundschaftsjahre jedes Jahr :-)
Interviewer og optagelse: Charlotte Rørbøl, eTwinning Ambassadør DK - bearbejdet af Studentermedhjælper Kristine Marika Klang, STIL - Styrelsen for it og læring
Læs mere om:
Erasmus+ https://ufm.dk/uddannelse/tilskud-til-udveksling-og-internationale-projekter/erasmusplus
Interreg: https://www.interreg5a.eu/dk/ueber-uns/was-ist-interreg/?cookie-state-change=160079750650