Blog

Tæt på Sandheden...

Hvordan står det til???

Publiceret Senest opdateret

Tæt på sandheden

Følgende er ikke sandheden, allerhøjest tæt på sandheden.

I den danske folkeskole er det lykkedes at udmanurere den sidste rest af håndværk. Det er lykkedes at slå to gode fag men hver sin faglige stolthed sammen til et. Ved at indføre mere teori har man fået faget akademiseret så de sidste drenge der så faget som et fristed, er blevet tomme i øjenene, når de kvindelige lærerne snakker teori og designmodeller.

Man gjorde det for at redde fagene, og de faglige foreninger var stolte over den øgede akademisering fordi håndværk altid har været noget underlødigt - og kun for folk som ikke var var dygtige nok til gymnasiet.

H&D-blokken

H&D-blokken er det sted hvor jeg skriver om stort og småt indenfor håndværk og design. De ting der interesserer mig, uanset at det er små detaljer i undervisningen eller de store politiske linjer. Jeg har gennem alle årene som lærer undervist i først sløjd og siden håndværk og design. Været med til at bygge nyt faglokale og indrette andre. Herudover har jeg siddet i redaktionen på bladet SLØJD, lavet kurser og undervisningsmateriale.

På læreruddannelsen er jeg jævnligt censor i faget.


Skriv meget gerne en kommentar til mine indlæg. På forhånd tak!

Man har fået nyuddannede lærere bildt ind, at de gamle lærere ikke tænkte design i fagene. Ordet kreativitet er blevet smidt i skammekrogen. I dag er innovation og re-use meget bedre ord.

Lærerseminarierne er udskiftet med University of Somewere in.. i et utroligt langt engelsk navn.

Kvinderne som hersker her har fået solgt den sidste skrustik og svejsekabine, og glæder sig nu over at de kan koncentrere sig om avancerede designmodeller og timetalsfordelinger for studerende, og andre oppefra spændende opgaver, langt fra virkelighedens ildelugtende, møgforkælede og pisseirriterende børn og lærerstuderende.

Kvinderne som har overtaget faget på skolerne - og dermed den sidste bastion hvor mændene var overtallige, er glad for at have fået luftet ud i lokalerne - fået smidt metalsaksen ud, og blandet stofsaksen med limpistolerne.

Alt det lort eleverne får blandet sammen i det hellige navn om recykling, upcykling og reuse af pap, palietter og billige stofrester og mors cowboybukser kan nu kommes usorteret i restaffald når timen er slut. Dårligt lavede indkøbsnet og grimrianer har afløst tidligere tiders forældede modeller og oplæg.

Og INGEN gider at have det med hjem - det er så ringe lavet, at det heller ikke overlever en tur i skoletasken sammen med kladdehæftet fra matematik, hjem til mor eller far.

Vi glæder os til fremtiden, hvor vi vil se strømper stoppet med limpistoler, huse bygget med ispinde og cornflakespakker, og ikke mindst tøj lavet med garnrester og bobleplast.

Hurra - og husk - det er allerhøjst tæt på sandheden.