Blog

Genbrug og bæredygtighed er bare ikke nok

Hvis man vil drive ordentlig undervisning koster det knaster

Publiceret Senest opdateret

På håndværk og designs side på Facebook rejser en god kollega spørgsmålet om hvordan man får råd til faget ude på de enkelte skoler. Rigtig mange kolleger byder ind med gode ideer til billig undervisning - og sammenholdt med skolernes økonomi og det fokus der i dag er på genbrug og bæredygtighed er det meget fint - men det er ikke svaret på alt.

Selv har jeg planket træ fra forældre, firmaer og fældet frisk træ rundt omkring. Når jeg har været i i Ikea har jeg taget en håndfuld gratis blyanter med i lommen så der var blyanter i lokalet. Det første er godt, ressourcebevidst mm. Det sidste er eksempel på, at det også kan blive for småt og fattigt.

H&D-blokken

H&D-blokken er det sted hvor jeg skriver om stort og småt indenfor håndværk og design. De ting der interesserer mig, uanset at det er små detaljer i undervisningen eller de store politiske linjer. Jeg har gennem alle årene som lærer undervist i først sløjd og siden håndværk og design. Været med til at bygge nyt faglokale og indrette andre. Herudover har jeg siddet i redaktionen på bladet SLØJD, lavet kurser og undervisningsmateriale.

På læreruddannelsen er jeg jævnligt censor i faget.

Skriv meget gerne en kommentar til mine indlæg. På forhånd tak!

Hvis elever bliver bedt om at tage en gammel skjorte med hjemmefra, fordi fokus er på re-design eller genbrug i et forløb, er det fint. Er det kun for at få fagets økonomi til at hænge sammen, duer det ikke.

Hvis elever kun møder gamle paller, og rester fra den lokale tømrer, går vigtige dele af faget tabt. Elever skal lære at passe på en helt ny rulle stof - ikke klippe midt i - og de skal møde flot løvtræ. Ved at snuse til eksotisk træ, røre det fine silke mm., lærer de at begribe hvor stor verden er - og at vi skal passe på den.

Man må gerne lære, at man ikke laver et kæmpe boldbat i et fint og dyrt stykke træ. Der er også en værdi i at møde en hel plade aluminium, og ikke kun et rustent stykke metal fra genbrugsstationen.

Hvis skolen (og ledelsen) tager faget alvorligt sørger de for at der er en fornuftig økonomisk ramme til faget.

Hvis håndværk og design læreren er smart og dygtig, sørger han/hun at være opmærksom på at elever ikke klipper midt i stofrullen eller banker søm i en klods dyr træ. Samtidig skaber man luft i fagets økonomi ved at lave forløb med frisk træ eller lign. Billige forløb har f.eks. givet mig plads til at købe dyrere materialer eller maskiner til faget.

Desværre er det som der er en tendens til, at vi KUN skal genbruge - og mange gange med elendigt resultat.

Både i folkeskolen og som censor på læreruddannelsen, har jeg set cowboybukser syet om til indkøbsnet med påsatte perler og palietter. Men hvis det er grimt eller ikke er funktionelt, er der ingen vindere. Ikke engang miljøet.

Som lærer må man om nødvendigt tage diskussionen med sin leder - eller finde ud af hvor pengene ellers bliver kanaliseret hen. Det er ikke gratis at drive skole - heller ikke håndværk og design.

Og så helt konkret - nogle mener, at der skal være et bestemt beløb per elev. Det er dog svært at sammenligne skolerne. Budgetmodeller er forskellige. Indgår SFO i beløbene? Tværfaglige aktiviteter? Tilsyn af lokalet etc.

Powered by Labrador CMS