H&D-blokken

Blog

Kunsten at sætte en ziehklinge op…

Ligesom idrætslæreren har kendskab til anatomi selvom hun/han kun underviser i fangeleg i 2. klasse, bør håndværk og designlæreren også have en faglig ballast.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Og nej det handler ikke om nørderi i tredje potens, men om de evner vi har …og dem vi ikke har.

Der er dælme meget viden jeg gerne ville have haft på forkant, både i livet i almindelighed og i livet som underviser i håndværk og design i særdeleshed.

Det ses tydeligt på fx Facebookgruppen for håndværk og design lærere, at mange efterlyser hvad værktøj som de har fundet i gemmerne på skolen, skal bruges til.

Med det latterlige (eller skulle man skrive begrædelige) timetal som faget har på læreruddannelsen– og med fagets omfang i mente, så må der gå meget viden tabt.

H&D-blokken

Niels Lyngbo er lærer på Krogggårdskolen i Odense. Han underviser i håndværk og design, matematik, natur og teknologi, idræt mm. Har undervist i sløjd i ca. 20 år og har erfaringer fra alt fra meget elendige lokaler over til at være med til at bygge nye faglokaler op fra grunden. Har tidligere siddet i redaktionen på bladet SLØJD. H/D blokken er det sted, hvor Niels skriver om alt hvad der interesserer ham i faget - både fagnørderi, organisering og også de politiske strømninger omkring faget. Intet er for stort og intet er for småt….

Hvor meget skal man kunne? Det er naturligvis ret kompleks at svare på ikke mindst når faget rummer hårde og bløde materialer, designprocesser m.m.

Her kommer overskriften ind - lad mig gradbøje den..

  • En gammel sløjdlærer kan sikkert sætte en ziehklinge op og bruge den.
  • En del ved hvad en ziehklinge er – og kan – måske - bruge den…
  • En del aner ikke hvad det drejer sig om – og overvejer om de gider google hvad jeg overhovedet skriver om. Og nej det har ikke noget med Thomas Ziehe at gøre…

Jeg plæderer ikke for at man skal kunne det hele – jeg kan ikke selv umiddelbart sætte den op, men jeg ved hvad en ziehklinge er – og det er en del af det faglige fundament jeg står på – uanset at værktøjet ikke bruges ret tit skolen. Ligesom idrætslæreren kender til anatomi, der langt overstiger hvad er nødvendigt for at kunne sætte en fangeleg i gang i 2. klasse.

Selve ziehklingen er bedøvende ligegyldig og bare et eksempel her, men faget har masser af redskaber og teknikker som letter arbejdet – og som man bør kende.

Første skridt er at de studerende på læreruddannelsen er nysgerrige og ikke mindst møder kompetente undervisere der kan vise dem de små trixs der virker i dagligdagen – uanset om det drejer sig om symaskinen eller hvordan man undgår at flosse træet når man borer..

Jeg frygter lidt at man om 10 år kun har undervisere der er stærke i designprocesser og 3D printere, men har glemt de håndværksmæssige færdigheder…

Og undervisere på læreruddannelserne må gerne komme mig i rette!

God sommer!

Hvis man vil vide noget om ziehklinger:-) kan man kigge i den bibel som alle håndværk og designlærere bør eje: Håndbog i sløjd - træarbejde s. 376 og 382