H&D-blokken

Blog

Den allerførste gang...

Der kan være mange bud på hvordan man starter de første timer i håndværk og design. Her er mit bud på hvordan jeg starter i værkstedet med de hårdere materialer.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De fleste klasser har været i håndværk og design/sløjd før, men ofte er det alligevel tid til at ridse reglerne op…

A la - man løber ikke i lokalet, praktisk tøj er en god idé osv.

En af de regler jeg også har er at eleverne skal medbringe pennalhus, da vi ofte har behov for at tegne og notere. Nogle elever tror de KUN skal save og hamre…

Mit første emne er næsten altid frisk træ og derfor starter vi med at lave en blyant. Man kan lade eleverne være med til at save grenene ned, men ofte har jeg nogle gode ret-voksede grene med fra velegnet træ (fx birk, pil).

H&D-blokken

Niels Lyngbo er lærer på Krogggårdskolen i Odense. Han underviser i håndværk og design, matematik, natur og teknologi, idræt mm. Har undervist i sløjd i ca. 20 år og har erfaringer fra alt fra meget elendige lokaler over til at være med til at bygge nye faglokaler op fra grunden. Har tidligere siddet i redaktionen på bladet SLØJD. H/D blokken er det sted, hvor Niels skriver om alt hvad der interesserer ham i faget - både fagnørderi, organisering og også de politiske strømninger omkring faget. Intet er for stort og intet er for småt….

Eleverne saver med fukssvans en pind på ca. 20 cm. Dernæst spidser de pinden med stemmejern – ned mod et underlag som kan tåle stemmejernet. Vigtigt at ”blyanten” holdes 90 grader mod bordkanten. Så er underlaget en sikker stopklods. De får tydelig instruks i brug af stemmejern så de ikke kommer til skade.

Når blyanten er spidset lidt til (men ikke helt) mærkes der op med syl i spidsen og jeg borer med boremaskine et hul på 2 eller 2,5 mm. Trælim i hullet og et stykke bly (grafit) proppes i.

Modsatte ende slibes lidt – og får måske en dråbe linolie. 

Enkelte afbarker hele blyanten eller spidser i begge ender. Man kan også eksperimentere med at lave en kuglepen hvis man har nogle billige kuglepenne man vil ofre.

Blyanterne (mange når at lave flere blyanter), skal minde dem om at huske at medbringe pennalhus fremover. De lidt kraftige blyanter holder ikke evigt, da de kan være lidt svære at spidse og grafitten også kun er i det yderste stykke, men som vi snakker om at det er meget miljøvenligt da pinden jo faktisk kan smides ud i haven igen.

I det hele taget er det vigtigt at timen afsluttes med en lille samtale om hvad vi har lært. Fagudtryk og indledende snak om at de forskellige blyanter duer på trods af forskelligt udseende (design).

Det dejlige ved disse timer er, at alle allerede får noget med hjem første gang.

De efterfølgende gange snitter vi smøreknive og paletknive som også afprøves. 

Godt skoleår.