H&D-blokken
Blog
Byggede Wegner den første Y-stol med kapsler og limpistol?
En kommentar om manglende kvalificerede lærere til håndværk & design fra næste skoleår
Svære tekniske samlingsformer skal elever i mindre klasser ikke arbejde med, men bør lærerne ikke kende til håndværket?
Fremover skal der undervises mere i håndværk og design – og det er måske godt, men hvis kvaliteten ikke følger med øget timetal eller smørret bare smøres tyndere ud, så er der ikke så meget ved det.
De politiske strømninger bølger frem og tilbage, og lige nu er håndværk og design i vælten – om 2 år er det måske idræt eller sprogfagene der skal fremmes.
Hvis der er nogen der skal smede mens jernet er varm er det selvfølgelig os – lærere i faget, den faglige forening osv. Men hvad hjælper det hvis der – helt bogstaveligt ikke er så mange der kan smede?
Et kort blik tilbage: Da jeg blev uddannet lærer for ca 20 år siden, havde vi undervisning på seminariet fra 8-16 næsten hver dag. Vi havde to liniefag og trillede ned i sløjd når vi var færdige med undervisning– fordi vi var sultne på faget.
I dag er læreruddannelsen en halvtidsuddannelse, medmindre man er ekstremt pligtopfyldende. Faget er nu to-i-en (håndarbejde/sløjd) med væsentlig mindre uv tid.
Resultatet ses tydeligt:
Som censor på læreruddannelsen må jeg bare konstatere, at det vi betragtede som helt almindelige håndværksmæssige færdigheder (i dag hedder det vist skills), ikke er til stede i samme grad. Jeg taler ikke om meget nørdet viden – men ting som også er almindelig at vide for lægmand med bare lidt praktisk sans.
Nogle bliver nysgerrig her på det tekniske:
- Hvis du ikke ved at man ofte borer ”for” inden du sætter en skrue i.
- Hvis du ikke kender forskel på en knappenål og en stoppenål.
- Hvis du ikke kender forskel på bøgetræ og krydsfinér.
- Hvis du tror du har ”sandpapiret” når du har slebet.
(ovenstående er oplevet som censor)
- Så er det uddannelsen ikke simpelthen ikke god nok = der mangler tid med kvalificerede undervisere på læreruddannelsen.
Uddannelsen er simpelthen skruet sammen på en anden måde i dag så innovation og genbrugstanke mm. fylder meget mere. Læseplanen er naturligvis en anden.
Jeg synes egentlig at vi var meget kreative (som var ”ordet” for 20 år siden) og ikke bare lavede modelsløjd og miljøet spillede også en rolle dengang.
Pointen er at der ikke efterlades tid til at lære at bruge maskiner og til håndværksmæssige færdigheder i almindelighed.
Hvordan spiller det sammen med at eleverne skal have håndværk og design i 3. klasse og i udskolingen? Kræver det ikke ekstra kompetente lærere? Og nej det hjælper ikke at den faglige forening udbyder et kursus på en dag eller lign.
Det er meget fint at lade genbrugsmaterialer og innovation spille en rolle – det skal de – men ikke alene.
Nej jeg tvivler på at Wegner og alle de andre store designere byggede i kapsler eller køkkenrullerør. De kunne også et håndværk – og ellers havde de folk tæt på som kunne.
Og nej vi har heller ikke H/D bare for at skabe den næste store designer og ej heller alene for at skabe dygtige håndværkere. Det er begge dele for snæver tanke med faget.
Der følger næppe penge, kompetente lærere og flere faglokaler lige i røv.. af ændringen.
Faglig viden går tabt. Derfor bliver det ikke rigtigt godt.
Desværre.