H&D-blokken

Blog

Byggede Wegner den første Y-stol med kapsler og limpistol?

En kommentar om manglende kvalificerede lærere til håndværk & design fra næste skoleår

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Svære tekniske samlingsformer skal elever i mindre klasser ikke arbejde med, men bør lærerne ikke kende til håndværket?  

Fremover skal der undervises mere i håndværk og design – og det er måske godt, men hvis kvaliteten ikke følger med øget timetal eller smørret bare smøres tyndere ud, så er der ikke så meget ved det.

De politiske strømninger bølger frem og tilbage, og lige nu er håndværk og design i vælten – om 2 år er det måske idræt eller sprogfagene der skal fremmes.

Hvis der er nogen der skal smede mens jernet er varm er det selvfølgelig os – lærere i faget, den faglige forening osv. Men hvad hjælper det hvis der – helt bogstaveligt ikke er så mange der kan smede?

H&D-blokken

Niels Lyngbo er lærer på Krogggårdskolen i Odense. Han underviser i håndværk og design, matematik, natur og teknologi, idræt mm. Har undervist i sløjd i ca. 20 år og har erfaringer fra alt fra meget elendige lokaler over til at være med til at bygge nye faglokaler op fra grunden. Har tidligere siddet i redaktionen på bladet SLØJD. H/D blokken er det sted, hvor Niels skriver om alt hvad der interesserer ham i faget - både fagnørderi, organisering og også de politiske strømninger omkring faget. Intet er for stort og intet er for småt….

Et kort blik tilbage: Da jeg blev uddannet lærer for ca 20 år siden, havde vi undervisning på seminariet fra 8-16 næsten hver dag. Vi havde to liniefag og trillede ned i sløjd når vi var færdige med undervisning– fordi vi var sultne på faget.

I dag er læreruddannelsen en halvtidsuddannelse, medmindre man er ekstremt pligtopfyldende. Faget er nu to-i-en (håndarbejde/sløjd) med væsentlig mindre uv tid. 

Resultatet ses tydeligt:

Som censor på læreruddannelsen må jeg bare konstatere, at det vi betragtede som helt almindelige håndværksmæssige færdigheder (i dag hedder det vist skills), ikke er til stede i samme grad. Jeg taler ikke om meget nørdet viden – men ting som også er almindelig at vide for lægmand med bare lidt praktisk sans.

Nogle bliver nysgerrig her på det tekniske:

- Hvis du ikke ved at man ofte borer ”for” inden du sætter en skrue i.

- Hvis du ikke kender forskel på en knappenål og en stoppenål.

- Hvis du ikke kender forskel på bøgetræ og krydsfinér.

- Hvis du tror du har ”sandpapiret” når du har slebet.

(ovenstående er oplevet som censor)

- Så er det uddannelsen ikke simpelthen ikke god nok = der mangler tid med kvalificerede undervisere på læreruddannelsen.

Uddannelsen er simpelthen skruet sammen på en anden måde i dag så innovation og genbrugstanke mm. fylder meget mere. Læseplanen er naturligvis en anden.

Jeg synes egentlig at vi var meget kreative (som var ”ordet” for 20 år siden) og ikke bare lavede modelsløjd og miljøet spillede også en rolle dengang.

Pointen er at der ikke efterlades tid til at lære at bruge maskiner og til håndværksmæssige færdigheder i almindelighed. 

Hvordan spiller det sammen med at eleverne skal have håndværk og design i 3. klasse og i udskolingen? Kræver det ikke ekstra kompetente lærere? Og nej det hjælper ikke at den faglige forening udbyder et kursus på en dag eller lign.

Det er meget fint at lade genbrugsmaterialer og innovation spille en rolle – det skal de – men ikke alene.

Nej jeg tvivler på at Wegner og alle de andre store designere byggede i kapsler eller køkkenrullerør. De kunne også et håndværk – og ellers havde de folk tæt på som kunne.

Og nej vi har heller ikke H/D bare for at skabe den næste store designer og ej heller alene for at skabe dygtige håndværkere. Det er begge dele for snæver tanke med faget.   

Der følger næppe penge, kompetente lærere og flere faglokaler lige i røv.. af ændringen. 

Faglig viden går tabt. Derfor bliver det ikke rigtigt godt. 

Desværre.