H&D-blokken

Blog

Sæt H/D på dagsordenen!

Hvis vi skal have forældrene til at forstå vigtigheden af håndværk og design må vi sætte det på dagsordenen - og helst i en praktisk form på forældremøderne.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvorfor er det typiske forældremøde altid kun en snak om dansk, matematik, klassekassen og fødselsdage - sæt håndværk og design på dagsordenen!!!

Snart skal vi igang med at planlægge det nye skoleår, og hermed også mange steder forældremøder i starten af skoleåret.

Ofte har møderne karakter af enetale fra hovedlærerne i klassen, måske efterfulgt af kaffe eller snak om hvordan man afholder fødselsdag i klassen.

Hvis vi mener noget med vores fag må vi præsentere det ordentligt når det optræder på skemaet første gang - typisk i 4 eller 5 klasse. Det bør være god skik at skrive et par ord til hjemmet - bare kort - om hvad faget er for en størrelse og at det er dig der er læreren!

H&D-blokken

Niels Lyngbo er lærer på Krogggårdskolen i Odense. Han underviser i håndværk og design, matematik, natur og teknologi, idræt mm. Har undervist i sløjd i ca. 20 år og har erfaringer fra alt fra meget elendige lokaler over til at være med til at bygge nye faglokaler op fra grunden. Har tidligere siddet i redaktionen på bladet SLØJD. H/D blokken er det sted, hvor Niels skriver om alt hvad der interesserer ham i faget - både fagnørderi, organisering og også de politiske strømninger omkring faget. Intet er for stort og intet er for småt….

Jeg har flere gange haft held til at præsentere faget praktisk. Det kan ikke lade sig gøre hver gang, da jeg ikke får løn for at stille op til forældremøderne når jeg ikke er hovedlærer i klassen, men når jeg er...

Så er det sjovt at trække forældrene ned i lokalet, og sætte dem igang med en praktisk aktivitet. Jeg har tingene helt klar så mødrene skal lave et tinsmykke (se andetsteds på min blog) og fædrene snitter en smørrekniv af frisk træ. Bagefter er der et stykke franskbrød til alle - med smør. Jeg leger lidt med at kvinderne skal være smukke og mændene skal sørge for våben og mad. 

Den samlede aktivitet kan klares på under en time. Jeg har evt. sat ting frem som viser noget om faget (evt. mål for faget). Vi har en hyggelig time og de får en praktisk indføring i faget. Vi taler om at faget har ændret sig siden deres skoletid - og hvorfor det er vigtigt ikke kun med boglige ting i skolen - og at H/D ikke kun er for dem som skal være tømrer eller lign. 

Når jeg næste gang vil præsentere faget tænker jeg på om man f.eks. kunne lave en opgave hvor der indgår de bløde materialer - hvem ved måske skal fædrene sy små sejl til skibe som mødrene imens laver i træ.

Andre har måske bedre ideer...

Kommer dansklærerne og matematiklærerne så ikke til orde dette år....jo lidt hvis der er afsat halvanden til to timer - og ellers må de snakke alle de 9 andre år!