H&D-blokken

Blog

Kuglebaner

Det legende og eksperimenterede element er omdrejningspunktet for denne opgave, hvor eleverne arbejder i grupper i en konkurrence om at fremstille den sjoveste kuglebane.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kuglebaner

Det legende og eksperimenterede element er omdrejningspunktet for denne opgave, hvor eleverne arbejder i grupper i en konkurrence om at fremstille den sjoveste kuglebane.

Alle grupper bevæbnes med én limpistol, og derudover en stor træplade fx en spånplade 60 x 100 cm med en 5 cm kant rundt om.

Opgaven er at lave den sjoveste kuglebane – hvor kuglen er så lang tid undervejs som mulig.

H&D-blokken

Niels Lyngbo er lærer på Krogggårdskolen i Odense. Han underviser i håndværk og design, matematik, natur og teknologi, idræt mm. Har undervist i sløjd i ca. 20 år og har erfaringer fra alt fra meget elendige lokaler over til at være med til at bygge nye faglokaler op fra grunden. Har tidligere siddet i redaktionen på bladet SLØJD. H/D blokken er det sted, hvor Niels skriver om alt hvad der interesserer ham i faget - både fagnørderi, organisering og også de politiske strømninger omkring faget. Intet er for stort og intet er for småt….

Kuglen kan være en glaskugle eller en stålkugle fra et kugleleje fx 16 mm. Kuglebanerne stilles en anelse skrå – eller der laves fødder til dem.

Jeg har på forhånd savet lister i tynd krydsfinér, masonit osv. Herudover gerne nogle strimler af metal, plexiglas eller lign. Desuden underlige rester, dimser, toiletrullerør, garn mm. Eleverne lærer at nogle af materialerne kan bøjes og dermed kan man få forskellige virkninger. Først maler de dog pladen – evt. kan de vælge et tema –  f.eks.”nat.” De starter også med at tegne forløb på papir, så de har en idé om hvordan de skal gøre.

Inden vi overhovedet går i gang med det praktiske, har de set filmen ”Der lauf der dinge” En halv times fantastisk leg med ting lavet af to østrigske kunstnere. Søg på You Tube. Storm P er også oplagt at introducere inden, eller søg på Rube Goldberg Machine evt. beeropener.  Musikvideoen med "OK Go:" This too shall Pass, er også oplagt, selvom eleverne selvfølgelig ikke kan lave så vilde ting.

Når de skal i gang skal de lige introduceres til limpistoler, hvis ikke de kender dem.

Eleverne finder hurtigt ud af at ”raspe” riller i træbanerne eller lave vejbump så de vinder lidt tid og der kommer lidt lyd på.

Jeg har lavet mit eget pointsystem: Når vi konkurrerer til sidst tager vi tid på banerne. Hvis en kugle er 10 sekunder om at rulle gennem banen får den det halve i point– altså 5 point. Når alle kuglebanerne er afprøvet stiller eleverne sig foran den sjoveste bane. Hver elev har således ét point. Det lægges sammen og så sikrer jeg at det både er tid og kreativitet som belønnes.

Pladerne til projektet kan genbruges fx efter endt udstilling.

Ideen her er langtfra ny – men der kommer nye folk til – og derfor gentager jeg ideen. God fornøjelse - lad kuglerne rulle.