H&D-blokken

Blog

Undervisningsminister & kreativitet

Er håndværk og design per definition kreativt? Er dansk så det modsatte?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Er håndværk og design altid kreativt?

Jeg kom hjem med en pæn kopi af en pyntegenstand set i et dameblad som jeg havde lavet.

”Nej hvor er du kreativ,” blev der sagt.

”Næ,” tænkte jeg – ”bare god til at kopiere.”

H&D-blokken

Niels Lyngbo er lærer på Krogggårdskolen i Odense. Han underviser i håndværk og design, matematik, natur og teknologi, idræt mm. Har undervist i sløjd i ca. 20 år og har erfaringer fra alt fra meget elendige lokaler over til at være med til at bygge nye faglokaler op fra grunden. Har tidligere siddet i redaktionen på bladet SLØJD. H/D blokken er det sted, hvor Niels skriver om alt hvad der interesserer ham i faget - både fagnørderi, organisering og også de politiske strømninger omkring faget. Intet er for stort og intet er for småt….

Intentionen er vist god nok når undervisningsminister Merete Riisager og Alex Ahrendtsen i et – lidt rodet læserbrev slår på tromme for at vi skal dyrke og udvikle ”de kreative fag.”

De laver dog i min optik en fejl, som måske kan virke ubetydelig, men som er uheldig – specielt når man er undervisningsminister, og må formode at have faglig assistance bag sig til at lave den slags indlæg:

Håndværk og design, musik, billedkunst mm er IKKE pr definition kreative. Når eleverne i min klasse laver rundboldbræt i – er det for at lære at bruge værktøjet – så de i senere forløb kan være kreative, men de ligner mit rimeligt meget når de er færdige –så kreativiteten kan ligge på et lille sted. Hvis al min undervisning var sådan – ja så havde jeg et problem. Modelrækken i sløjd følges forhåbentlig ikke  nogle steder mere.

At brodere efter et færdigt mønster er der heller ikke noget kreativt i. Det er dejligt at blive benævnt kreativ, men altså ikke altid rimeligt.

Mine gode kolleger i f.eks. dansk, laver masser af  forløb hvor eleverne skal være kreative – bare det at skrive en gammeldags stil fordrer en vis kreativitet.

Men skønt at ordet kreativitet kommer frem igen – jeg synes det har været fortrængt at ordene innovation og entreprenørskab som er tiden bonus ord.

Undervisningsministeren burde vide bedre – hun har selv gået på en skole hvor kreativitet, projektarbejde mv. i sin tid blev vægtet højt – jeg ved det – da jeg tilfældigvis er lærer der nu.

Musisk/praktiske fag synes jeg er bedre betegnelse selvom den heller ikke er helt perfekt. Men tommelfingeren op fordi de viser interesse for vores fag – det er en start.