H&D-blokken

H&D-blokken

Blog

Find fællesnævneren...

Nej du har ikke tunet ind på matematiknetværket – det drejer sig om HD. Fællesnævneren i HD. Hvis den da er der…

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Men vi starter i matematik: I starten af skoleåret sidder en stor del af danske skoleelever i 5. klasse i matematik og arbejder med regneregler, simpelthen fordi det er første afsnit i Matematrix-bogen. En anden stor del bruger sikkert en anden bog, der har et andet afsnit som det første.

Mange kommer igennem det samme, da en del stadig støtter sig til diverse bogsystemer i matematik, dansk, tysk m.m. I idræt har en del løb på programmet hen imod efterårsferien – bl.a. fordi mange gør sig klar til skolernes motionsdag som typisk afholdes dagen inden efterårsferien. 

Uden at vi skal gå i takt i håndværk og design kan en vis ensartethed måske være godt.

Jeg har ikke overblikket over hvordan faget drives rundt omkring, men så vidt jeg kan se er det meget forskelligt. 

H&D-blokken

Niels Lyngbo er lærer på Krogggårdskolen i Odense. Han underviser i håndværk og design, matematik, natur og teknologi, idræt mm. Har undervist i sløjd i ca. 20 år og har erfaringer fra alt fra meget elendige lokaler over til at være med til at bygge nye faglokaler op fra grunden. Har tidligere siddet i redaktionen på bladet SLØJD. H/D blokken er det sted, hvor Niels skriver om alt hvad der interesserer ham i faget - både fagnørderi, organisering og også de politiske strømninger omkring faget. Intet er for stort og intet er for småt….

En lærer/to lærere/fokus på håndværk/fokus på designprocesser/3D laserskærere osv. Nogle har træ eller stof i hænderne hver gang og andre steder er faget mere teoretisk.

Lige pt bliver det endnu mere tydeligt da nogle med fuld kraft er i gang i faglokalerne mens andre underviser on-line – eller ikke har undervisning i faget. Tolkningen omkring hvad man må og kan pt. er forskellig.

Selvom faget har fået mere bevågenhed de senere år kan man stadig ”slippe af sted” med meget, som måske er på kanten af fagets formålsformulering. Endelig spiller den enkeltes evner og begejstring for områder en stor rolle – nok større end i fx dansk er min teori.

”Hit me – ideer til 6 timers forløb” skrives der i opslag af lærerne på facebook-siden for faget. Den ultimative og dovne blottelse synes jeg. Kunne man forestille sig en dansklærer der skrev det samme uden at præcisere HVAD man vil og fortælle om FORUDSÆTNINGERNE.

Mange fra min generation lavede den klassiske bordskåner i sløjdtimerne, hvor der kun var fokus på håndværksdelen. Det sker gudskelov ikke mange steder mere, men vi havde dog det som en fælles reference ligesom vi havde set Huset på Christianshavn, Lørdagshjørnet og Matador.

Jeg er usikker på om der er en fællesreferenceramme for håndværk og designelever fremad?

Powered by Labrador CMS