H&D-blokken

Blog

Åbent brev til ministeren..

Får vi flere håndværkere fordi eleverne har håndværk og design i 3. klasse?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Åbent brev til ministeren,

Kære Undervisningsminister,

Da du sikkert har mere end almindeligt travlt forventer jeg ikke at du læser alle alle små blogindlæg o. lign. om folkeskolen. Jeg har derimod en forventning om at dine fagkonsulenter og andre specialister orienterer sig om hvad der rører sig inden for de enkelte fagområder. Her synes jeg at jeg oplever lidt tavshed og derfor tillader jeg mig nu at sende et åbent brev til dig.

Man har nu valgt at udvide håndværk og design til 3. klasse. Det synes jeg egentligt er dejligt, men netop disse timer er bundet til 3. klasse (indskolingen). De andre timer kan der rykkes lidt rundt på så den enkelte skole kan få puslespillet med svømning, madkundskab, faglokaler og meget mere til at gå op.

H&D-blokken

Niels Lyngbo er lærer på Krogggårdskolen i Odense. Han underviser i håndværk og design, matematik, natur og teknologi, idræt mm. Har undervist i sløjd i ca. 20 år og har erfaringer fra alt fra meget elendige lokaler over til at være med til at bygge nye faglokaler op fra grunden. Har tidligere siddet i redaktionen på bladet SLØJD. H/D blokken er det sted, hvor Niels skriver om alt hvad der interesserer ham i faget - både fagnørderi, organisering og også de politiske strømninger omkring faget. Intet er for stort og intet er for småt….

Nogle skoler kan så fx vælge at lægge de resterende timer på 4. og 5. klassetrin. Så der altså ikkeer timer på 6. årgang. Det har min eksempelvis valgt at gøre for det kommende år.

Så vidt jeg har forstået var formålet at stimulere eleverne til at vælge de erhvervsfaglige uddannelser som fx tømrer og smede.

Det har jeg aldrig forstået, eftersom alle fag i skolen er alment dannende. Vi har ikke idræt for at få professionelle sportsfolk, men for at udbygge vores kropskultur, vi har ikke musik for at skabe musikere…

Men alt det er svært at forklare alle de politikere som laver de politiske aftaler. Alle har førstehåndserfaringer med skolen og føler derfor man er ret godt inde i området.

Som en ledende skoleforsker engang sagde: Hvis man lader mindre børn selv tage deres jakke på så styrker det myeliniseringsprocessen i hjernen. Siger man det til politikere vil de indføre faget ”Tag jakker på…”

Når alt det er sagt….får vi så flere håndværkere fordi de får håndværk og design i 3. klasse? Næppe.

Hvis det argument holdt ville børn vel også blive mere fortrolige med Tove Ditlevsen hvis de får flere dansktimer i 1. klasse…

Vil man rykke her – er det nok i udskolingen der skal sættes ind. Hvis man flytter timer fra fx 6. klassetrin til 3. gavner det i hvert fald ikke den udvikling man ønsker….Så har man jo indført valgfag – skønt – bortset fra at madkundskab vist er langt det mest populære…

På nogle skoler har jeg også det indtryk af at faget er blevet meget ”teoretisk”. Designmodeller o.lign. Hvad gør det for faget?

På læreruddannelsen er der uendelig lidt tid til fordybelse i håndværk og design.  Man skal forenklet sagt i dag lære både at sy & save på den halve tid af i ”gamle dage da man havde sløjd og håndarbejde. Og så har jeg ikke nævnt designdelen, kendskab til andre materialer og 3D printere etc..

Som censor på læreruddannelsen er jeg IKKE imponeret over hvad de studerende i dag kan – og slet heller ikke over de faglige krav der stilles til dem i uddannelsen.

Det ville være skønt hvis der var skolepolitiske ordførere og fagkonsulenter som ville blande sig i debatten.