H&D-blokken

Blog

Duften af valnøddetræ

Når manglende kvalifikationer kan spænde ben for sanserne..

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Klokken er lidt før otte om morgenen og jeg er ved save en planke af amerikansk valnøddetræ igennem. 

Duften rammer mig – jeg har ikke arbejdet i træsorten i mange år, men genkender alligevel duften, ligesom jeg genkender duften af eg, ask eller flere andre træsorter når jeg arbejder i det.

Klokken er otte – undervisningen skal starte og min klasse kommer til faglokalet – jeg stopper rundsaven og eleverne kommer ind. ”Sikken her dufter/hvad er det der lugter af”, siger flere fra 5. klasse som også bemærker lugten.  

Sanserne kommer heldigvis i spil i håndværk og design – ligesom de gør i madkundskab, musik m.m.

H&D-blokken

Niels Lyngbo er lærer på Krogggårdskolen i Odense. Han underviser i håndværk og design, matematik, natur og teknologi, idræt mm. Har undervist i sløjd i ca. 20 år og har erfaringer fra alt fra meget elendige lokaler over til at være med til at bygge nye faglokaler op fra grunden. Har tidligere siddet i redaktionen på bladet SLØJD. H/D blokken er det sted, hvor Niels skriver om alt hvad der interesserer ham i faget - både fagnørderi, organisering og også de politiske strømninger omkring faget. Intet er for stort og intet er for småt….

Faget bedrives meget forskelligt afhængig af den enkelte lærers forkundskaber og  interesser. Designprocessen er vigtig og det er nye teknikker og materialer også, men jeg ser desværre flere og flere undervisningsforløb rundt omkring hvor papirarbejde, designprocesser, modelarbejde, idegenerering, moodboards mm. fylder så meget at det egentlige arbejde i materialerne fylder meget lidt på årsbasis.

Papir, pap, limpistoler og forskelige modeller er glimrende – men lad det ikke spille hovedrollen i håndværk og design – det gør det rigeligt andre steder på skolen.

Nogle steder har jeg næsten fornemmelse  af at læreren er bange for materialerne – så hvis vi lader eleverne blive meget længe i papirarbejdet så er læreren mere sikker.  Måske fordi man selv ikke har mange første håndserfaringer med materialerne. Du kan sætte mange ord på hvordan en knasende gulerod eller varm leverpostej smager, men det er først når du selv har smagt det du rigtigt ved hvad det drejer sig om. 

Lad os få sanserne hurtigt i spil i faget – lad eleverne rammes af lugte, dufte mm når de kommer ind i lokalet.  Lad dem lugte horn og bøgetræ og lad dem føle på ru eller godt slebet træ. Lad dem mærke forskellen på uld eller bomuld og lad dem arbejde i aluminium og tin. 

Alt dette kræver uddannende lærere som er trygge ved mange materialer og de maskiner som skal forarbejde dem.