H&D-blokken
Blog
Duften af valnøddetræ
Når manglende kvalifikationer kan spænde ben for sanserne..
Klokken er lidt før otte om morgenen og jeg er ved save en planke af amerikansk valnøddetræ igennem.
Duften rammer mig – jeg har ikke arbejdet i træsorten i mange år, men genkender alligevel duften, ligesom jeg genkender duften af eg, ask eller flere andre træsorter når jeg arbejder i det.
Klokken er otte – undervisningen skal starte og min klasse kommer til faglokalet – jeg stopper rundsaven og eleverne kommer ind. ”Sikken her dufter/hvad er det der lugter af”, siger flere fra 5. klasse som også bemærker lugten.
Sanserne kommer heldigvis i spil i håndværk og design – ligesom de gør i madkundskab, musik m.m.
Faget bedrives meget forskelligt afhængig af den enkelte lærers forkundskaber og interesser. Designprocessen er vigtig og det er nye teknikker og materialer også, men jeg ser desværre flere og flere undervisningsforløb rundt omkring hvor papirarbejde, designprocesser, modelarbejde, idegenerering, moodboards mm. fylder så meget at det egentlige arbejde i materialerne fylder meget lidt på årsbasis.
Papir, pap, limpistoler og forskelige modeller er glimrende – men lad det ikke spille hovedrollen i håndværk og design – det gør det rigeligt andre steder på skolen.
Nogle steder har jeg næsten fornemmelse af at læreren er bange for materialerne – så hvis vi lader eleverne blive meget længe i papirarbejdet så er læreren mere sikker. Måske fordi man selv ikke har mange første håndserfaringer med materialerne. Du kan sætte mange ord på hvordan en knasende gulerod eller varm leverpostej smager, men det er først når du selv har smagt det du rigtigt ved hvad det drejer sig om.
Lad os få sanserne hurtigt i spil i faget – lad eleverne rammes af lugte, dufte mm når de kommer ind i lokalet. Lad dem lugte horn og bøgetræ og lad dem føle på ru eller godt slebet træ. Lad dem mærke forskellen på uld eller bomuld og lad dem arbejde i aluminium og tin.
Alt dette kræver uddannende lærere som er trygge ved mange materialer og de maskiner som skal forarbejde dem.