H&D-blokken

Blog

Én to...valghold: Start..

Her er vejen til at få et billigt point ved valgholdseleverne i udskolingen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det var egentlig ikke mit ønske at få valgfag i udskolingen; med sløve teenagerne og eksamen og hvad der ellers følger med,  men nu havde jeg fået opgaven, og så er det jo med at få en god start.

En del af eleverne kendte jeg – og omvendt, så de havde selvfølgelig en forventning/fordom om at vi bare skulle fortsætte deres H&D-undervisning. Derfor valgte jeg at vi skulle starte med fysisk at sidde et andet sted i lokalet og fagligt lave en start på en anden måde end jeg plejer…

Jeg bekendtgjorde, at vi skulle starte med at udforske aluminium – hovedsageligt i meget tynd udgave – folie m.m. Først fik de et kort indblik i metaldåsens og sodavandsdåsens historie. Hvorfor laver man dåserne så tynde så muligt (ressourcer) og hvilken betydning har det at man genanvender metallet osv. Og om dåsen som reklamesøjle for produktet.

Dernæst det billige point: Vi har brug for dåser til at arbejde i….kan I hjælpe mig med at tømme sodavandsdåserne og nogle chipsposer så vi har noget at arbejde med….?

H&D-blokken

Niels Lyngbo er lærer på Krogggårdskolen i Odense. Han underviser i håndværk og design, matematik, natur og teknologi, idræt mm. Har undervist i sløjd i ca. 20 år og har erfaringer fra alt fra meget elendige lokaler over til at være med til at bygge nye faglokaler op fra grunden. Har tidligere siddet i redaktionen på bladet SLØJD. H/D blokken er det sted, hvor Niels skriver om alt hvad der interesserer ham i faget - både fagnørderi, organisering og også de politiske strømninger omkring faget. Intet er for stort og intet er for småt….

Så har man som lærer – medvind i hvert fald den første gang. Jeg havde selvfølgelig flere (tømte) dåser med – dem uden pant, og så var det bare med at komme i gang.

Værktøjet var små guldsmedesakse, tænger og almindelige sakse (når bare ikke der skal klippes over samlinger).

De første ting der blev lavet lignede meget ”standard” lysestager og fløjter m.m. som jeg havde lavet, men efterhånden blev der eksperimenteret mere. Det var en hyggelig start på valgfaget, hvor de kunne sidde og snakke imens der blev arbejdet. De kunne også flette julehjerter mm af chipsposerne. Undervejs snakkede vi også om traditionerne med at genbruge ting i fx. mange afrikanske lande. Her kom vi også indpå min kuffert. (Se billedet)

Kuffert - lavet af restmetal af arbejdsløse i Senegal

Det hele blev selvfølgelig udstillet på skolen et par uger – med overskriften: Har du blik for dåser. Både overskrift i udstillingen og forløbet er tyvstjålet – vist mest fra Henrik Petersen fra Esbjerg – men det gjorde det ikke dårligere for eleverne.

I forbindelse med forløbet besøgte vi Alumeco/Dansk Metal Center som ligger tæt på os i Odense og som vist har Danmarks største lager af aluminium og andre metaller. Det gav eleverne en god fornemmelse af hvornår og hvorfor man bruger aluminium nogle gange, og andre gange kobber eller messing mm. Mange af eleverne kan nu også skelne de forskellige metaller fra hinanden.

At introducere eleverne til metal behøver ikke være svært, og vi behøver ikke starte med lodninger mm.

Udstilling - en del af undervisningen.