H&D-blokken
Blog
Når en opgradering måske ikke er en opgradering…
Kommer eleverne fremover til at lære mere eller mindre i håndværk og design når faget rulles ud i 3. klasse? Jeg er i hvert fald i tvivl.
Næste år skal der som bekendt undervises i håndværk og design i 3. klasse, og det har mange der er tæt på faget klappet i hænderne af. Vi synes faget er vigtigt for den almene dannelse, at lære om håndværk, design, materialer osv. Endeligt er der nogle som har den vildfarelse at de mener, at det er den hellige løsning på at få flere ind på erhvervsuddannelserne.
Så vidt jeg kan se på timetallene – og det kan muligvis læses lidt forskelligt, så bliver det begrænset hvor mange timer eleverne får mere. Det afhænger lidt af hvordan den enkelte kommune og skole strikker det sammen. Og jeg ser her bort fra valgfag og overgangsordningen.
Fra skoleåret 2020/2021 vil eleverne modtage 270 timer i håndværk og design fra 3. klassetrin til 6. klassetrin. Spørgsmålet om hvor mange flere timer det er ift. tidligere, beror på den praksis de enkelte kommuner og skoler tidligere har haft.
Det værste er dog at en del af timerne bliver bundet i 3. klasse. Hvorfor? Elever i 3. klasse kan naturligvis ikke så meget som elever i 6. klasse, så når vi rykker timerne ned bliver de faglige mål også mindre. Faget som jo hovedsageligt bygger på de to gamle fag sløjd og håndarbejde er jo simpelthen designet til mellemtrinnet. Værktøj, høvlebænke mm er ergonomisk udformet til børn i 4.-6. klasse. Motorikken og sikkerheden er simpelthen ikke til at mestre symaskine, el-dekupørsav eller for den sags skyld store dele af håndværktøjet. De gamle mestre indenfor fagene som fx Aksel Mikkelsen havde tænkt over den naturlige progression.
Kan børn i 3 klasse ikke sy eller snitte? Jo da – og de må meget gerne lære det i den alder. Tager jeg en fem årig med i mit køkken har jeg dog ikke samme forventning som hvis der er en tolv årig med…
Jeg frygter nu endnu mere limpistolsløjd, fingerstrik, tegning og maling på træklodser o.lign. Eller hvis man sætter ikke kompetente lærere på i indskolingen så vi faglærere skal ”rette op” på fejllæring.
Det ville være skønt hvis fagkonsulenten eller politikkerne tog del i den her debat.
Hvis man vil opprioritere faget fordi man mener, at det er vigtigt burde man i stedet gøre noget af følgende:
- Kvalificere læreruddannelse (der er alt for få timer med undervisere på og kravene til de studerende er alt for ringe)
- Sørge for at det er kvalificerede undervisere som varetager undervisningen (det duer ikke at det er pædagoger, pedeller, tømrere med 3 timers tillægskursus, eller pensionister)
- Sørge for at undervisningslokalerne er up-to date.
- På skolerne bør det være et krav at der er en minimum orientering om faget til forældrene, ligesom dansklæreren af og til skriver til forældrene.
- Indføre maksimum på holdstørrelser i faget. Nogle steder står en (dårlig) uddannet lærer alene med 28 elever.
Hvis man vil noget – så koster det ofte. Fri mig fra tredje klasses SFO aktiviteter, til fordel for de design og håndværksprocesser som en god 6. klasse kan lære.
Kunne man i øvrigt forestille sig at man indførte mere dansk i 3 klasse, fordi vi ønskede flere forfattere eller ville hæve kvaliteten af dansk litteratur? Næppe.