Jan Frejlev tænker højt
Blog
Længe leve Uge Sex
Uge Sex er altid altid det hele værd. I virvaret af emner udenfor fagene, som børn skal igennem, er krop, køn og grænser et af de allervigtigste.
Solen skinner gavmildt ind ad vinduet. Vinterferien er her. I tilbageblik giver det altid en af de gode fornemmelser over at være lærer, når jeg tænker på, hvordan Uge Sex forløb. Det skal tilføjes, at jeg er en heteroseksuel mand over den første og anden ungdom, som nogen måske ville kalde privilegieblind. Personlig er jeg glad for, at jeg har haft lang tid til at blive klogere, og i tilbageblik er jeg godt tilfreds med den akkumulerede livsvisdom, og der er helt sikkert plads til mere.
Jeg havde ansvaret for kropsdelen i min 6. klasse, som jeg er klasselærer for. Sex & Samfunds materiale er fremragende som udgangspunkt. Derfor er det dem, jeg bruger. Imidlertid er det måden, jeg bringer materialerne til live med min klasse, som gør forskellen. Min opgave er jo at skabe det trygge rum, hvor børnene tillidsfuldt stiller spørgsmål og tør fnise og være forlegne sammen med ret til blot at lytte. En del var klassesamtale ud fra bl.a filmoplæg, andet var gruppeopgaver om billeder og cases med fælles evaluering, og endelig arbejdede vi med dilemmaspørgsmål, hvor børnene var delt op i drenge og piger hver for sig. Elevernes nærvær var en del højere end, når vi talte om middelalderfolkevisen "Valravnen", eller når vi arbejde med rodmorfemer.
Fokus i år var lagt på, at blive klogere på, at kroppen er vigtig i sig selv, da alle har en krop, alle kroppe er forskellige. I modsætning til, hvad de sociale medier og reklamer med deres manipulerede billeder bilder os ind, så er vores egen krop værdifuld i sigselv.
Menstruation var også et omdrejningspunkt, da det er min erfaring, at drengene sjældent ved, hvad det er. Uvidenhed er tit årsagen til dumsmarte, krænkende bemærkninger. Drengene var både overraskede over, hvad menstruation var, og nysgerrige efter at lære, hvad det var. Pigerne var tydeligvis positivt overraskede over drengenes oprigtige nysgerrrighed.
En særlig positiv oplevelse var, da vi evaluerede dilemmaspørgsmålene i klassen. Drengene overraskede pigerne med at slå fast, at man altid have ret til at sige fra, hvis man var udsat for noget ubehageligt. I det givne tilfælde handlede det om en case, hvor en pige blev slået på brysterne af en dreng til idræt i kamp om bolden, og hun var i tvivl om, hun kunne sige fra. Jeg er ikke naiv eller blind for, at min klasse igennem puberteten vil blive udsat for masser af påvirkninger, som gør dem i tvivl, hvor grænserne er. Min klasse møder mig kun 10-12 timer om ugen. Internettet sover aldrig. Jeg er bevidst om min indflydelse, og dens begrænsning, selvom jeg kæmper på de godes side.
Samtidigt tror jeg på, at alle gode oplevelser som gør os klogere på hinandens forskelligheder, er med til at skabe tillid og tryghed mellem kønnene.
Derfor er Uge Sex velkomment hvert år.
Ps. I øvrigt synes jeg, at det er sørgeligt underbelyst i sexualundervisningen, at de fleste menneske, som har sex med hinanden ofte nærer dybe, uudgrundelige følelser og fornemmelser for hinanden.