Jan Frejlev tænker højt
Blog
Det er en virkelighed som ikke går væk af sig selv
Lærerne og lederne mangler faglighed og råderum.
I Folkeskolen kan læse, hvordan min tidligere kollega Sisse Thrane forlod lærerjobbet pga. få forældres konfronterende adfærd over en længere periode. Det er en gribende beretning, hvor der er meget læring at hente.
I mit eget lærernetværk hører jeg tit om tilsvarende for lærere på andre skole andre steder end København. Det er nemt at få øje på årsager til problemet med få, men meget grænseoverskridende forældres adfærd i skole- hjemsamarbejdet. Her er et nogle af dem:
1) Skolereformen fokuserede, så ensidigt på læring, at man glemte at forholde sig til at samtaleformerne og debatkulturen i samfundet var blevet mere konfronterende i mellemtiden. Folkeskolen fik Mebook, og resten af samfundet gik på SoMe.
2) Lærerne og til en vis grad skolelederne er ikke fagligt uddannede til at håndtere den mere konfronterende dialogform, som få forældre benytter sig af. Vi mangler professionelle tankeredskaber, kommunikationsstrategier og metoder. Mange skoler har fine principper for samtalestil mellem skole og hjem. Problemet er blot, at indimellem er der forældre som træder uden for på aula, på forældremøder og i skole-hjemsamtaler. Her er vi fagligt svage, og alt for nemt ryger vi derfor over i vores private sfære. I stedet for at løse udfordringen som professionelle fagfolk. Ingen kan i længden tåle, at det er ens person som er under pres.
3) Diversiteten i samfundet er øget, så intet fællesskab er givet, men det skal forhandles hele tiden, og for de fleste går det problemfrit. Imidlertid ser få ikke fordelen i fællesskabet, men fokuserer kun på deres egne behov. Herved bliver både lærere og det store flertal af forældre taget gidsler i en grim, tidskrævende og opslidende kamp om at få skal have ret.
Personligt synes jeg, at det er oprørende at se hjertevarme, dedikerede og dygtige lærere give op i folkeskolen, fordi de er gode kolleger. På min skole er det tre lærere indenfor 6 måneder. Folkeskolen har brug for deres erfaring og faglighed. Folkeskolen kan ikke tåle at blive drænet for faglig kompetencer i år, hvor målet er et fagligt løft. Eleverne kan heller ikke tåle alle de lærerskift.
Disse argument burde give mening, også i de kommunale forvaltninger, så man tog foden fra speederen i reformbussen. I stedet kunne man fokusere på at løse en målbar, synlig og vigtig udfordring.
Sprog skaber virkelighed, og hvis vi ikke taler gensidigt med nysgerrighed og anerkendelse overfor hinanden havner vi i muddergrøften, og i det sker det alt for tit.