Jan Frejlev tænker højt

Blog

Tavshedskultur eller kvalificeret dialog?

Danmarks Lærerforenings hovedkontor får mindst en henvendelse om måneden fra en lærer, der er blevet kaldt til samtale af kommunen for noget, han eller hun har sagt eller skrevet. Er det meget eller lidt?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Er det for mange, når 12 lærere om året bliver indkaldt til tjenestelig samtale for noget som de har skrevet eller sagt? Det er i hvert fald for meget for de som det går udover. Ytringsfriheden gælder også for lærere både på arbejdspladsen og i det offentlige rum. Der er noget der kunne tyde på at tillidsrepræsentanterne bør arbejde mere på at gøre det klart for lærerne, hvordan de må bruge deres ytringsfrihed. 

Hvorfor er der pres på lærernes ytringsfrihed. De fleste steder skyldes det sandsynligvis dårlig ledelse og vanskeligheder for forvaltninger eller ledere med at håndtere Folkeskolens reformamok. Der er meget lidt fokus på, hvor mange økonimiske bonusser for ledere i Folkeskolen som er bundet op at skolerne får gennemført alle de forandringer som vælter ned over skolen.

Derfor er det selvfølgelig nødvendigt at engagerede og veluddannede lærere stiller spørgsmå til de forskellige tiltag som kommer dumpende fra skoleforvaltningen i midten af skoleåret.

Jan Frejlev tænker højt

Lærer i dansk, engelsk, historie og drama. Har desuden været AMR og TR. Det betyder alt for mig, at lærerne har et godt arbejdsmiljø. Forvent, at jeg kommenterer og beskriver stort og småt i en lærers livlige virkelighed. Mit udgangspunkt er, at jeg ser verden i helikopterperspektivet. Vær beredt på, at det bliver langt i spyttet indimellem, og metaforer, sammenligninger og anekdoter vil flyve vildt med et glimt i øjet. Andre gange sætter jeg helikopteren ned på jorden for at gå på opdagelse i stort og småt fra min hverdag som lærer. Efter to år på Bornholm vender jeg i 2018 tilbage til København, hvor jeg er lærer på en folkeskole på Østerbro i hjertet af speltbæltet. Efter skoletid giver jeg min forholdsvis livlige fantasi udløb ved at skrive noveller og romaner, imens jeg spiller vinylplader. På bloggen er jeg næsten altid saglig. Kommentarer er altid velkomne.

En skole planlægger hovedaktiviteterne for skoleåret før skoleårets start. Den ikke-planlagte tid skal i høj grad bruges til de udfordringer, vi ikke kan forudse; først og fremmest dialog mellem skole og hjem for at hjælpe eleverne godt på vej.

Forbløffende ofte virker det som omforvaltningen ikke aner, hvordan en skolearbejder.

Forbløffende ofte virker det som om politikerne overlader styringen af folkeskolen til forvaltningerne, og primært bruger forvaltningernes informationer til at danne sig et billed af virkeligheden. Fx er København på vej imod en forvaltningsstyret, teknokratisk folkeskole. 

Forbløffende få politikere udviser nysgerrighed  i måden offentlig forvaltning foregår på. 

God dialog fremmer kvaliteten i beslutningen og øger engagementet, og i sidste ende slutresultatet. En af skolelederne fornemste opgaver er at skabe et arbejdsmiljø, hvor en gensidig anerkendende dialog kendetegner samarbejdet.