Jan Frejlev tænker højt

Blog

Skolestart med eller uden mundbind?

Man kan aldrig ikke-kommunikere. Derfor er det bekymrende, at lærerne ikke har hørt fra Sundhedsstyrelse og ministerium om, hvordan vi skal indrette skolen om 14 dage i en situation, hvor corona-smittetallet er højere, end da vi gik på sommerferie.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolen er en særlig størrelse. Det er snart den eneste organisation i samfundet, hvor alt foregår i tidsrummet kl. 8-16. Det er også en organsation, som lukker alt liv ned i en måned for at starte igen fra scratch. Derfor er det helt i pagt med folkeskolens tradition, at lærerne ikke har fået opdaterede retningslinjer for, hvordan vi indretter skolelivet om 14 dage ved skolestart i forhold til coronasmittespredning. Imens vi har holdt sommerferie er smittetallet kravlet op på samme niveau som ved pinsetid. Alligevel gælder det stadig, at vi er i fuld gang med genåbningsfasen. Desværre er det umuligt at ikke-kommunikere. Kommunikation er altafgørende i krisestyring. Når øverste ledelse er tavs i en krisesituation, er det som at være ombord på en båd, der tager vand ind, og kaptajnen er gået fra borde. Tavsheden spreder usikkerhed, og spekulationer spreder sig. Fx har det sat gang i en livlig diskussion blandt mange lærere, hvordan folkeskolen skal forholde sig til mundbind. Godt nok handler Sundhedsstyrelsens retningslinjer om mundbind kun om færden i offentlig trafik i myldretiden, og lærere kan godt kende forskel på en skole og offentlig trafik. Alligevel er det legitimt, at vi spekulererer, fordi vi har ansvaret for kommunikere ud til elever og forældre i næste uge. Hvis lærerne er usikre, spreder det sig til dem, vi skal skabe tryghed for. Derfor glæder jeg mig til at høre mere om i næste uge om, hvordan vi skal forholde os til den aktuelle virkelighed, hvor vi er på vej ind i 2. fase af corona-pandemien. 

Jan Frejlev tænker højt

Lærer i dansk, engelsk, historie og drama. Har desuden været AMR og TR. Det betyder alt for mig, at lærerne har et godt arbejdsmiljø. Forvent, at jeg kommenterer og beskriver stort og småt i en lærers livlige virkelighed. Mit udgangspunkt er, at jeg ser verden i helikopterperspektivet. Vær beredt på, at det bliver langt i spyttet indimellem, og metaforer, sammenligninger og anekdoter vil flyve vildt med et glimt i øjet. Andre gange sætter jeg helikopteren ned på jorden for at gå på opdagelse i stort og småt fra min hverdag som lærer. Efter to år på Bornholm vender jeg i 2018 tilbage til København, hvor jeg er lærer på en folkeskole på Østerbro i hjertet af speltbæltet. Efter skoletid giver jeg min forholdsvis livlige fantasi udløb ved at skrive noveller og romaner, imens jeg spiller vinylplader. På bloggen er jeg næsten altid saglig. Kommentarer er altid velkomne.