Jan Frejlev tænker højt
Blog
Skolestart med eller uden mundbind?
Man kan aldrig ikke-kommunikere. Derfor er det bekymrende, at lærerne ikke har hørt fra Sundhedsstyrelse og ministerium om, hvordan vi skal indrette skolen om 14 dage i en situation, hvor corona-smittetallet er højere, end da vi gik på sommerferie.
Folkeskolen er en særlig størrelse. Det er snart den eneste organisation i samfundet, hvor alt foregår i tidsrummet kl. 8-16. Det er også en organsation, som lukker alt liv ned i en måned for at starte igen fra scratch. Derfor er det helt i pagt med folkeskolens tradition, at lærerne ikke har fået opdaterede retningslinjer for, hvordan vi indretter skolelivet om 14 dage ved skolestart i forhold til coronasmittespredning. Imens vi har holdt sommerferie er smittetallet kravlet op på samme niveau som ved pinsetid. Alligevel gælder det stadig, at vi er i fuld gang med genåbningsfasen. Desværre er det umuligt at ikke-kommunikere. Kommunikation er altafgørende i krisestyring. Når øverste ledelse er tavs i en krisesituation, er det som at være ombord på en båd, der tager vand ind, og kaptajnen er gået fra borde. Tavsheden spreder usikkerhed, og spekulationer spreder sig. Fx har det sat gang i en livlig diskussion blandt mange lærere, hvordan folkeskolen skal forholde sig til mundbind. Godt nok handler Sundhedsstyrelsens retningslinjer om mundbind kun om færden i offentlig trafik i myldretiden, og lærere kan godt kende forskel på en skole og offentlig trafik. Alligevel er det legitimt, at vi spekulererer, fordi vi har ansvaret for kommunikere ud til elever og forældre i næste uge. Hvis lærerne er usikre, spreder det sig til dem, vi skal skabe tryghed for. Derfor glæder jeg mig til at høre mere om i næste uge om, hvordan vi skal forholde os til den aktuelle virkelighed, hvor vi er på vej ind i 2. fase af corona-pandemien.