Jan Frejlev tænker højt

Blog

Frygten for tilbagevenden er virkelig - ligesom lærernes sammenholdskraft

Lærernes frygt for, hvad der venter, når skolerne åbner igen. Den skal have tid og luft, og det skal lærernes sammenhold og fællesskab også.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Selvfølgelig er det en kapitalbrøler at ministerium og sundhedsstyrelsen ikke er afstemte med informationer om, hvordan lærere, pædagoger og børn skal vende tilbage i skyggen af corona-smitten. Man kan næppe finde mere eksemplarisk case til at beskrive, hvor megen opstandelse og frygt det kan skabe, når flere offentlige institutioner kikser at koordinere information i en nødsituation.  Dog er det vigtigt at holde fokus, inden man lader sig rive med mere frygt. For det første er det nagelfast, at lærere, pædagoger og børn ikke vender tilbage, før skolerne har fundet en løsning, der passer til den enkelte skole. Det her skal løbes i gang gradvist, og ikke lykkes med fuld bemanding omgående. Alt kommer ikke til at lykkes.

Frygten for at blive smittet med corona-virus er reel og ikke indbildt. Ministeriet forhandler med DLF for at aftale en ramme, og overalt skal vores tillidsfolk og ledelse i gang med aftale nogle rammer, der er trygge, rimelige og meningsfulde. Glem alt om årsplaner, og fokusér på at skabe mening.  Opgaven med at fordele klasser, lokale, lærere og andre resurser i de nye vilkår  er ligeså krævende,  som når vi planlægger for et nyt skoleår. Det tager tid, og nu skal det gøres under pres. Fejl vil blive gjort. Tal åbent sammen, om det, der gør jer bange, og støt hinanden, så ingen sidder alene. Frygten for at blive smitte er reel, men det er det sammenhold som er en del af vores identitet som lærere. Vi lykkes med svære og ofte utaknemmelige opgaver.  Mere end nogensinde er der behov for at sige højt og igen og igen: Alle gør det så godt som de kan, og det rækker længere end man skulle tro.

Jan Frejlev tænker højt

Lærer i dansk, engelsk, historie og drama. Har desuden været AMR og TR. Det betyder alt for mig, at lærerne har et godt arbejdsmiljø. Forvent, at jeg kommenterer og beskriver stort og småt i en lærers livlige virkelighed. Mit udgangspunkt er, at jeg ser verden i helikopterperspektivet. Vær beredt på, at det bliver langt i spyttet indimellem, og metaforer, sammenligninger og anekdoter vil flyve vildt med et glimt i øjet. Andre gange sætter jeg helikopteren ned på jorden for at gå på opdagelse i stort og småt fra min hverdag som lærer. Efter to år på Bornholm vender jeg i 2018 tilbage til København, hvor jeg er lærer på en folkeskole på Østerbro i hjertet af speltbæltet. Efter skoletid giver jeg min forholdsvis livlige fantasi udløb ved at skrive noveller og romaner, imens jeg spiller vinylplader. På bloggen er jeg næsten altid saglig. Kommentarer er altid velkomne.