Jan Frejlev tænker højt
Blog
Selvfølgelig har lærere ytringsfrihed
Det er bekymrende, at 1/3 af de adspurgte lærere i en ny undersøgelse ikke udtaler sig i den offentlige debat af frygt for repressalier.
Lærere er tænkende mennesker, som går op i deres arbejde. Derfor er det naturligt, at de deltager i den offentlige debat vedr. folkeskolen. Stort set alle andre gør det. Hvem tror I flest har en holdning til: Landbruget, bagerfaget eller folkeskolen? Gæt selv. Claus Hjortdal udtaler, at lærere skal bruge systemet og gå til deres TR eller AMR, hvis de er utilfredse. Så langt så godt. Det giver mening, hvis man er presset af arbejdsforhold på sin egen arbejdsplads, fx mængden af arbejdsopgaver, eller særlige forhold i relationer med kolleger eller forældre. På den anden side behøver du ikke være systemloyal, hvis der foregår deciderede brud på lov eller aftalegrundlag, fx to-sprogede elever, som ikke får det lovpligtige tilbud. Her kan det ofte være en fordel, hvis du lader den lokale lærerkreds tager styringen på kommunikationen. Det kræver selvfølgelig, at lærerkredsen er enige i, at man har en væsentlig sag, som fortjener offentlighedens opmærksomhed. Hvis kredsen ikke vil være med, og det kan sagtens ske, har du stadig ytringsfrihed. Enhver lærer har ytringsfrihed vedr. lærerjobbet, så længe du ikke bruger den til personforfølgelse, tilsvining, dæmonisering af modparten og udokumenterede anklager, og du husker at tilkendegive, at du udtaler dig på sine egne vegne. Faktisk må du gerne fylde sin debatstil med masser af synesninger. Det er en dårlig stil, men du må godt.....så længe du gør det tydeligt, at du udtaler sig på egne vegne. I min optik er problemet snarere, at lærerne sjældent bliver spurgt om væsentlige forhold på deres arbejdsplads, fordi opgavemængden er vokset så meget, at der er sjældent er tid. Jeg er ret nysgerrig på, hvor meget kommunale forvaltningschefer og skoleleder egentlig ved om potentialet i at inddrage personalets erfaringer og kompetencer som en del af skolens udvikling? Lærere er fagprofessionelle. Vi kender jobbet, og vi ved meget om, hvordan fx nye indsatser for implementeres. Vi ved ikke alt, men når man efterhånden har udviklet en topstyret skolekultur, hvor den kommunale forvaltning bestemmer mere, og i løbet af de sidste 10 år er en stor del af lærerjobbet blevet præget af, at lærerne adlyder eller tilpasser sig så godt kan.
Selvfølgelig skal lærere ytre sig i den offentlige debat. Vi underviser i debat, så det er absurd, hvis vi ikke må debatere. I øvrigt er en væsentlig grund til at være medlem af DLF akkurat, at du ikke er alene, hvis en skoleleder eller en kommunal forvaltning kommer efter dig, fordi du forholder dig reflekterende til dit job og det univers, som folkeskolen er en del af. Bare blive ved med at diskuterer og stille undrende spørgsmål. Det er vejen frem i et demokratisk samfund.