Jan Frejlev tænker højt

Blog

Selvfølgelig har lærere ytringsfrihed

Det er bekymrende, at 1/3 af de adspurgte lærere i en ny undersøgelse ikke udtaler sig i den offentlige debat af frygt for repressalier.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærere er tænkende mennesker, som går op i deres arbejde. Derfor er det naturligt, at de deltager i den offentlige debat vedr. folkeskolen. Stort set alle andre gør det. Hvem tror I flest har en holdning til: Landbruget, bagerfaget eller folkeskolen? Gæt selv.  Claus Hjortdal udtaler, at lærere skal bruge systemet og gå til deres TR eller AMR, hvis de er utilfredse. Så langt så godt. Det giver mening, hvis man er presset af arbejdsforhold på sin egen arbejdsplads, fx mængden af arbejdsopgaver, eller særlige forhold i relationer med kolleger eller forældre.  På den anden side behøver du ikke være systemloyal, hvis der foregår deciderede brud på lov eller aftalegrundlag, fx to-sprogede elever, som ikke får det lovpligtige tilbud. Her kan det ofte være en fordel, hvis du lader den lokale lærerkreds tager styringen på kommunikationen. Det kræver selvfølgelig, at lærerkredsen er enige i, at man har en væsentlig sag, som fortjener offentlighedens opmærksomhed. Hvis kredsen ikke vil være med, og det kan sagtens ske, har du stadig ytringsfrihed.  Enhver lærer har ytringsfrihed vedr. lærerjobbet, så længe du ikke bruger den til personforfølgelse, tilsvining, dæmonisering af modparten og udokumenterede anklager, og du husker at tilkendegive, at du udtaler dig på sine egne vegne. Faktisk må du gerne fylde sin debatstil med masser af synesninger. Det er en dårlig stil, men du må godt.....så længe du gør det tydeligt, at du udtaler sig på egne vegne. I min optik er problemet snarere, at lærerne sjældent bliver spurgt om væsentlige forhold på deres arbejdsplads, fordi opgavemængden er vokset så meget, at der er sjældent er tid. Jeg er ret nysgerrig på, hvor meget kommunale forvaltningschefer og skoleleder egentlig ved om potentialet i at inddrage personalets erfaringer og kompetencer som en del af skolens udvikling? Lærere er fagprofessionelle. Vi kender jobbet, og vi ved meget om, hvordan fx nye indsatser for implementeres. Vi ved ikke alt, men når man efterhånden har udviklet en topstyret skolekultur, hvor den kommunale forvaltning bestemmer mere, og i løbet af de sidste 10 år er en stor del af lærerjobbet blevet præget af, at lærerne adlyder eller tilpasser sig så godt kan.  

Selvfølgelig skal lærere ytre sig i den offentlige debat. Vi underviser i debat, så det er absurd, hvis vi ikke må debatere. I øvrigt er en væsentlig grund til at være medlem af DLF akkurat, at du ikke er alene, hvis en skoleleder eller en kommunal forvaltning kommer efter dig, fordi du forholder dig reflekterende til dit job og det univers, som folkeskolen er en del af. Bare blive ved med at diskuterer og stille undrende spørgsmål. Det er vejen frem i et demokratisk samfund.

Jan Frejlev tænker højt

Lærer i dansk, engelsk, historie og drama. Har desuden været AMR og TR. Det betyder alt for mig, at lærerne har et godt arbejdsmiljø. Forvent, at jeg kommenterer og beskriver stort og småt i en lærers livlige virkelighed. Mit udgangspunkt er, at jeg ser verden i helikopterperspektivet. Vær beredt på, at det bliver langt i spyttet indimellem, og metaforer, sammenligninger og anekdoter vil flyve vildt med et glimt i øjet. Andre gange sætter jeg helikopteren ned på jorden for at gå på opdagelse i stort og småt fra min hverdag som lærer. Efter to år på Bornholm vender jeg i 2018 tilbage til København, hvor jeg er lærer på en folkeskole på Østerbro i hjertet af speltbæltet. Efter skoletid giver jeg min forholdsvis livlige fantasi udløb ved at skrive noveller og romaner, imens jeg spiller vinylplader. På bloggen er jeg næsten altid saglig. Kommentarer er altid velkomne.